چرا اسرائیل در عملیات روانی هم شکست خورد؟

ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسالی به کشور‌های غربی و همسایه صورت گرفت.

مقامات اسرائیلی بعد از پاسخ موشکی ایران می‌گویند؛ همانطور که ایران، صهیونیست‌ها را روز‌های متعدد در اضطراب روانی و امنیتی عملیات تنبیه قرار داد، بنابراین باید ما هم همین اقدام متقابل را انجام بدهیم.

جدای از اینکه صهیونیست‌ها علی‌رغم پشتیبانی ده‌ها رسانه جهانی نتوانستند تا این لحظه چنین کاری را در ایران کنند، طرح این گزاره نشان می‌دهد که ایران توانسته بیش از ده شبانه روز صهیونیست‌ها را در شدیدترین وضعیت روانی قرار بدهد.

اما ایران چگونه توانست این عملیات روانی زجرآور را درباره اسرائیل اجرایی کند؟ 

یک: ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسالی به کشور‌های غربی و همسایه صورت گرفت.

دو: حداقل از چند روز قبل از اجرای عملیات تنبیه، ایران مقامات منطقه و فرامنطقه‌ای را در جریان عملیات انتقام و قریب الوقوع بودن قرار داد. یعنی فضای دیپلماتیک و رسانه‌ای منطقه و فرامنطقه را نیز در پازل رسانه‌ای خود فعال و همسو کردیم و آنها نیز ناچارا و ناخواسته مجبور به تولید محتوا و پیام شدند.

سه: حجم عملیات (تعداد فراوان پهپاد و موشک)، مراحل عملیات، (اول پهپاد‌ها و سپس شلیک موشک‌ها سبب تولید ایجاد شگفتی، هیجان، انتظار و تعلیق و همراه شدن مخاطبین برای پیگیری نتیجه عملیات شد)، طول زمان عملیات (چندین ساعت عملیات نظامی ایران، رسانه‌های دنیا را با خود همراه لحظه به لحظه کرد)، مکان‌های مورد هدف (پایگاه هوایی اسرائیلی شلیک کننده به کنسولگری ایران در سوریه) و دقیق بودن عملیات (عدم تلفات غیر نظامی) نیز بگونه‌ای انتخاب، طراحی و اجرایی شد که زمینه ساز تولید هزاران خبر و پیام در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ان الباطل کان ذهوقا
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۹:۰۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
خدایا شکرت که با تنبیه اسرائیل دوباره احساس غرور و اقتدار می کنیم

یه توصیه هم برای اسرائیل: از تاریخ عبرت بگیر تاریخ پر است از اقوامی که بر روی زمین فساد کردند ولی در نهایت حق بر باطل پیروز است

توصیه دیگر هم اینکه اسرائیل اگر کمی از هوش سیاسی برخوردار باشی پاسخی به این تنبیه نخواهی داد زیرا که باز هم تنبیه خواهی شد و با تنبیه دوباره، چیزی از وجه و قدرت نظامی ساختگی تو در اذهان جهان نخواهد ماند و این شکست از تنبیه اول به مراتب سخت تر خواهد بود

و یک بشارت از آیات قرآن (سوره بقره) برای مردم غزه و فلسطین عزیز (پیروزی نزدیک است):

كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ﴿۲۴۹﴾ «چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان) است.
آخرین اخبار