تحلیلگر نظامی عرب:

ایران معادله بازدارندگی جدیدی تحمیل کرد

سرلشکر فایزالدویری گفت: ارزیابی نهایی حمله ایران به اسرائیل مشخص نیست، اما این حمله قواعد جدیدی را برای بازدارندگی ایجاد کرد.

سرلشکر فایزالدویری تحلیلگر نظامی عرب گفت: ارزیابی نهایی حمله ایران به اسرائیل مشخص نیست، اما این حمله قواعد جدیدی را برای بازدارندگی و ضد بازدارندگی معکوس ایجاد کرد.

 الدویری در گفتگو با الجزیره گفت: حجم و اثربخشی حمله ایران هنوز مشخص نیست، اما تهران «برای ایجاد قواعد جدیدی مبتنی بر بازدارندگی مقابل بازدارندگی تلاش می‌کند و هدف قرار دادن خاک ایران با هدف قرار دادن اسرائیل همراه خواهد بود.»

ادعای رهگیری موشک‌ها نمی‌تواند درست باشد

وی در واکنش به ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه «بیشتر موشک‌های ایران را رهگیری کرده است»، اظهار کرد: اگر این ماجرا صحت داشته باشد، به دلیل در اختیار داشتن بسیاری از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است.»

به گفته این کارشناس نظامی، گنبد آهنین برای مقابله با موشک‌های کوتاه برد با برد ۵ تا ۷۵ کیلومتر و گلوله‌های توپ طراحی شده است، اما می‌تواند با موشک‌های بالدار در زمانی که در برد خود باشد، مقابله کند.

این تحلیلگر نظامی خاطرنشان می‌کند: پس از آن، سامانه‌های فلاخن داود و در سطحی بالاتر سامانه‌های پاتریوت و حیتس-۲ و حیتس۳ هستند و این یعنی اینکه اسرائیل پنج سطح پدافند هوایی از جمله حیتس -۳ را که هنوز در حال آزمایش است، فعال کرده است.

با این حال الدویری تاکید کرد: فعالسازی همه این سامانه‌های دفاعی شاید بتواند ۸۰ درصد از اجسام تهاجمی را دفع کند و نه ۹۰درصد آن طور که اسرائیل ادعا می‌کند.

وی درباره سلاح‌هایی که در این حمله استفاده شد، گفت: ایران سامانه‌های موشکی زیادی مثل کروز و بالدار دارد که برای رسیدن به اسرائیل حدود دو ساعت زمان نیاز دارند. این کشور همچنین موشک‌های هایپر صوت دارد که بیش از سیزده دقیقه نیاز ندارد.

تحلیلگر عرب در پایان گفت: ایران در این حمله از موشک‌های هایپر صوت استفاده نکرد و شاید آنها را برای هرگونه اقدام آتی در صورت پاسخ اسرائیل نگه داشته است.

منبع: شفقنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار