صدور مجوز ترانزیت بیش از ۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی در مرز دوغارون

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: مجوز ترانزیت بیش از ۳۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از مبدا افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون در سال گذشته صادر شده است.

جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال گذشته ۳۸ هزار ۶۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی از مبدا افغانستان از طریق مرز زمینی دوغارون مجوز ترانزیت دریافت کرده اند که این رقم ۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

وی افزود: عمده این محصولات کشاورزی شامل ماش، کنجد و برگه زردآلو بوده که از مبدا افغانستان، از طریق این گذرگاه مرزی و ایران به کشور‌های امارات متحده عربی، عراق و ترکیه ترانزیت شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن محموله کشاورزی از افغانستان به ایران واردات شده است که عمده آن شامل ماش، کشمش و برنج بوده اند.

اعتضادی بیان کرد: صدور مجوز ترخیص این محصولات کشاورزی وارداتی نسبت به سال ۱۴۰۱، میزان ۱۳ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حوزه صادرات نیز ۱۰۸ هزار تن محصول کشاورزی از ایران به افغانستان از مسیر مرز دوغارون صادر شده است که بیشترین محصولات صادراتی ایران سیب زمینی، سیب درختی و سیر بوده اند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: فرآیند جریان انتقال محصولات کشاورزی نظیر صادرات، واردات و ترانزیت زیر نظر مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرز دوغارون صورت می‌گیرد که این مرکز وظیفه بازرسی و صدور مجوز ترخیص محمولات زراعی را بر عهده دارد.

اعتضادی گفت: کارشناسان مراکز قرنطینه گیاهی در مبادی مرزی، محصولات کشاورزی را از لحاظ وجود آفات و بیماری‌های نباتی بازرسی و پایش می‌کنند و سپس با صدور گواهی بهداشت که بیانگر سلامت محموله می‌باشد، اجازه ترخیص کالا را می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ گواهی بهداشت برای هر کامیون حامل محصولات کشاورزی در مرز دوغارون صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار