ممنوعیت بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: هرگونه بهره‌برداری و فروش محصولات مرتعی و جنگلی به طور کلی ممنوع و غیرقانونی است.

سیدنبی قائمی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: هرگونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، ریواس، مندی، لوشه، کوراد، موسیر، آویشن، انواع قارچ‌های کوهی و مرتعی (دنبالان)، گل آقا، شنگ و نظایر آنها ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: هرگونه بهره‌برداری و برداشت با اخذ مجوز از اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده هر گونه برداشت، حمل، خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوز‌های لازمه طبق قوانین و مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف شده و متخلفان توسط ماموران یگان حفاظت به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است.

قائمی با بیان اینکه گشت‌زنی مرتب در عرصه‌های طبیعی استان با به‌کارگیری نیرو‌های یگان برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در دست اجرا است، گفت: ۱۰۷ نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در سال گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بود.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.