امکان مشاوره رایگان با سامانه ۱۵۷۰/ هدایت تحصیلی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند

مدیرکل امور مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدایت تحصیلی جایگاه بالایی دارد و باعث کاهش آسیب اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود.

تجلی نیا، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: آسیب اجتماعی در گذر زمان روند افزایشی در کشور داشته، سن افراد که دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند کاهش پیدا کرده و مشهودتر شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی جنبه ترکیبی و تلفیقی پیدا کرده‌اند تصریح کرد: امروزه آسیب‌های اجتماعی در مقایسه با گذشته بیشتر در دانش‌آموز دختر دیده می‌شود.

تجلی نیا گفت: گاهی مواقع آسیب‌های اجتماعی باعث درگیری خانواده‌ها هم می‌شود. آسیب‌های اجتماعی چرخه‌ایی و چند پهلو شده و همین امر باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی جدید می‌شود.

وی با بیان این که عوامل متفاوتی در ایجاد آسیب اجتماعی نقش داشته افزود: برخی از آسیب‌های اجتماعی به تازگی ظهور پیدا کرده‌اند.

ایجاد و افزایش آسیب‌های اجتماعی جدید با شیوع ویروس کرونا

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی باعث گسترش آسیب اجتماعی شده است؛ تصریح کرد: با شیوع کرونا آثار‌ها و آسیب‌های اجتماعی جدید ایجاد شده ‌که برخی از این تاثیرات دراز مدت بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین آسیب کرونا به دانش آموزان از لحاظ روانی بوده است و طبق تحقیقات این نوع آسیب‌ها بیشتر در دختران دیده شده‌است. اگر به تمام ابعادسلامت دانش‌آموزان از جمله عاطفی، روانی و اجتماعی توجه نکنیم آموزش‌ اثر بخشی نخواهیم داشت.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت‌های وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی چند دسته می‌شوند؛ افزود: در بیشتر آسیب‌های اجتماعی خانواده مقصر هستند چرا که طلاق، اعتیاد و... نیز باعث ایجاد آسیب اجتماعی می‌شود.

جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی با هدایت تحصیلی درست

تجلی نیا تصریح کرد: اگر دانش آموزی درست و متناسب با روحیات، تیپ شخصیتی، علاقه و بافت جامعه خود انتخاب رشته کند و مهارت‌های تحصیلی همچون روش‌های مطالعه را به موقع آموزش ببیند و در مسیر آموزشی موفق باشد از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد ماند.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی از زمان افت تحصیلی، ترک تحصیل، شکست تحصیل و خارج شدن دانش آموز از مدرسه آغاز می‌شود.

او ادامه داد: در قانون حمایت اطفال و  نوجوانان نیز مصوب شده که خروج دانش آموز از مدرسه آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: طبق دسته بندی‌های جهانی ما ۵نوع رفتار پر خطر همچون خشونت، اختلال سوءمصرف مواد، فرار از مدرسه یا منزل، آسیب به خود و انحرافات اخلاقی داریم.

آسیب‌های اجتماعی همچون سرماخوردگی مسری هستند

او مسری بودن را از دیگر ویژگی‌های آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی مشکل یا اختلال رفتاری داشته باشد همچون سرما خوردگی مسری است و به هم‌کلاسی یا هم مدرسه‌ای‌های خود انتقال می‌دهد.

تجلی نیا با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی دو دسته عوامل دارند افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی عوامل خطر و عوامل محافظت کننده را داریم ما باید عوامل محافظت کننده را ارتقا دهیم تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان را کاهش داده و از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

وی افزود: هدایت تحصیلی و مشاوره تحصیلی جایگاه و شان بالایی دارد و همین امر باعث کاهش آسیب اجتماعی می‌شود.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اصل‌های هدایت تحصیلی نقاط قوتی است که از کودکی با دانش‌آموزان بوده است. بر همین اساس دانش آموزان هدایت تحصیلی می‌شوند.

وی افزود: از امسال در رشته‌های نظری علاوه بر دوازدهم امتحانات دهم یازدهم نهایی برگزار می‌شود. تا سال گذشته اگر دانش آموزی میخاست تغییر رشته دهد به راحتی می‌توانست اما امسال باتوجه به اهمیت و تاثیر سوابق درسیدر کنکور تغییر رشته برای دانش‌آموزان بسیار سخت شده است.

 کاهش سوالات هدایت تحصیلی

او ادامه داد: در گذشته توانایی و رغبت برگزار می‌شد به علت طولانی بود سوالات آنگونه که باید دانش آموزان در آزمون شرکت نمی‌کردند و یا درست پاسخ نمی‌دادند.اما در حال حاضر سوالات کمتر شده( ۱۲۰سوال پایه و ۲۵ سوال مکمل) است و نیازی نیست دانش آموز تمام سوالات را پاسخ دهد. هدایت تحصیلی باعث می‌شود روحیات، اخلاق، علاقه و... را شناسایی کرده و با رشته‌ها آشنا شویم.

تجلی نیا گفت: در گذشته ۲ آزمون هدایت وجود توانایی و رغبت وجود داشت که امروزه هوشمند سازی شده و همین امر باعث می‌شود تا آزمون با میل خود دانش آموز برگزار شده و معتبر شناسایی شود.

شرکت ۹۳ درصد دانش آموزان در آزمون رغبت

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به طور میانگین تاکنون ۹۳ درصد دانش آموزان در آزمون رغبت و توانایی شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در هدایت تحصیلی یک شش ضلعی با عنوان قوجه‌ام(ق-قراردادی، و-واقع‌گرا، ج-جستجوگر، ه-هنری، ا-اجتماعی، م-متهور)که هرکدام نمره‌ای داردو بر اساس آن هدایت تحصیلی می‌شوند.

وی با بیان این که در هدایت تحصیلی  به ویژگی فردی و برونی توجه می‌شود؛ افزود:  ویژگی‌های فردی شامل علاقه، روحیات و... است. و خصوصیات برونی شامل بازار کار، تقاضای جامعه و.. است.

سامانه ۱۵۷۰؛ پاسخگوی نیاز‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت‌های وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزان با مراجعه به سامانه۱۵۷۰ از ۸ صبح تا ۸ شب است سوالات تحصیلی یا غیر تحصیلی خود را بپرسند این سامانه هزینه‌ای ندارد.

وی با بیان این‌که مشاور در مدرسه درمانگر نیست؛ افزود: مشاوران در مدرسه درمانگر نیستند بلکه در صورت نیاز دانش آموزان را به مراکز مشاوره و سامانه ۱۵۷۰ ارجاع می‌دهد.

 تجلی نیا گفت: قانون حمایت اطفال و نوجوانان مصوب مجلس، تکالیف آموزش و پرورش را مشخص کرده از طریق سامانه نماد ابعاد اخلاقی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار