کاهش ۶۸۰۰ هکتار سطح کشت محصولات آبی تابستانه در قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت محصولات تابستانه آبی استان در سال زراعی جاری کاهش یافته است.

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت محصولات تابستانه آبی استان در سال زراعی جاری کاهش یافته که این مساله باعث صرفه جویی منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی منطقه خواهد شد.

ر اه انجام افزود: این طرح الگوی کشت در استان قزوین می‌تواند در راستای جلوگیری از فرونشست بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کند.

وی اضافه کرد: کشت محصولاتی همچون خربزه و هندوانه جزو اولویت‌های کشت در قزوین نیست و باید در راستای صرفه جویی در منابع آبی از کشت این گونه محصولات در سطح استان جلوگیری شود.

راه انجام بیان کرد: تغییر در شیوه کشت، کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب بر مانند سورگوم، تریتیکاله، نخود علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، خلر و ماشک، قصیل، گلرنگ و کینوا و کشت کاملینا از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای اجرای طرح الگوی کشت در سال گذشته بوده است.

به گفته این مسئول، مدیریت آب در مزارع کشاورزی بدون کاهش در میزان تولیدات انجام خواهد شد که می‌تواند در افزایش راندمان و همچنین بهره وری در منابع تولید، آب و خاک موثر باشد.

راه انجام با بیان اینکه اجرای طرح کنترل الگوی کشت بسیار ضروری است، ادامه داد: استان قزوین از نظر کم آبی و فرونشست اراضی در وضعیت خوبی قرار ندارد و این موضوع مستلزم همکاری و تعامل دستگاه‌های نظارتی و قضایی است تا از هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی در راستای اجرای این طرح جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی باید ۲۶۲ هزار و ۴۸۸ هکتار از مزارع استان قزوین تحت اجرای الگوی کشت قرار گرفت که از این میزان ۱۳۱ هزار و ۴۹۳ هکتار مزارع آبی و ۱۳۰ هزار و ۹۹۵ هکتار آن مربوط به مزارع دیم است.

راه انجام یادآور شد: با توجه به ناترازی‌های برق و به دلیل اینکه مزارع کشاورزی تا پایان خردادماه باید از آبیاری مناسب بهره‌مند باشند، از شرکت توزیع نیروی برق استان درخواست می‌شود شرایط را به گونه‌ای مهیا سازد تا قطعی و نوسان برق در مناطق استان به کشاورزی آسیب نزد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.