نی‌ریزی‌ها شنبه اول سال به قدمگاه حضرت خضر نبی‌الله می‌روند

رئیس میراث فرهنگی صنایع‌دستی نی‌ریز گفت: یکی از آداب‌ورسوم مردم شهر نی‌ریز حضور در قدمگاه خضر نبی‌الله در این شهر است و مردم شهرستان در اولین شنبه سال جدید پس از اذان صبح در قدمگاه خضر نبی‌الله می‌روند و مراسم خاصی را در این محل اجرا می‌کنند.

حمیدرضا هادی در حاشیه بازدید از اماکن گردشگری نی‌ریز با اعلام این مطلب گفت: در این برنامه که هرسال در ایام نوروز و در شنبه اول سال اجرا می‌شود، مردم شهرستان با حضور در قدمگاه خضر پول، کیف پول، مواد غذایی و ... خود را تبرک می‌کنند و برکت را به خانه خود می‌برند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها دعا کردن برای سبز بخت شدن جوانان با دوختن چادر کوچک با پارچه و بچه‌دار شدن زوج‌ها با بریدن و دوختن بلوز کوچک و پربرکت شدن مال و اموال با دوختن کیسه کوچک و گذاشتن پول درون آن است که نهایتاً با جا پای خضر آنان را متبرک کرده و برای برکت یک سال به خانه خود می‌برند.

هادی بیان کرد: قدمگاه خضر در درون شهر نی‌ریز به‌عنوان یک مکان متبرک و جا پای بزرگی روی سنگ حک‌شده که اعتقاد دارند خضر اینجا رد شده و جا پای آن مانده و حتی اعتقاد دارند اگر کسی صبح زود به این قدمگاه بیاید احتمال دارد خضر را ببیند.

او گفت: این اعتقاد در بین مردم شهرستان سال‌های سال ادامه داشته و به‌عنوان یکی از آثار ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار