لزوم احداث موزه باستان‌شناسی در مهاباد

فرماندار ویژه مهاباد گفت:‌ با توجه به اینکه قدمت زیست انسان در موزه باستان‌شناسی به ٧٠٠ هزار سال افزایش پیدا کرده، احداث این موزه در مهاباد ضروری است.

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد در حاشیه افتتاح کهن‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی شمال‌غرب، در مورد لزوم احداث موزه در این شهرستان گفت: با توجه به نمایش ابزار‌های باستا‌ن‌شناسی، قدمت زیست انسان در این ناحیه به ٧٠٠ هزار سال افزایش پیدا کرده و همین امر در کنار آثار کشف شدە دیگر در سنوات گذشته، نیاز شهرستان به احداث موزه را دوچندان کرده است.

وی افزود: در راستای نیاز شهرستان به یک پ، در برنامه آتی فرمانداری، احداث موزه در دستور کار قرار خواهد گرفت و پس از برپایی موزه، سعی می‌شود، آثار باستانی که در مهاباد کشف شده و در موزە‌های دیگر به نمایش در آمده است به شهرستان بازگردانده شود.

بابک رستم‌پور شهردار مهاباد هم با اشاره به نیاز شهرستان به موزه گفت: توجه به تاریخ شهرستان در پروژه‌های شهرداری در دو سال گذشته نمود عینی داشته است.

وی افزود: بازسازی حوضخانه‌ها، بازسازی غسالخانه، مسجد عباس‌آقا و پل احداثی متصل‌کننده خیابان زندان به بوستان محمد قاضی از این پروژه‌ها بوده است.

رستم‌پور اظهار کرد: شورای شهر و شهرداری مهاباد آماده است در جریان احداث موزه اعم از تأمین زمین و احداث بنای آن همکاری کامل داشته باشد، اما احداث این پروژه، مستلزم همکاری استانداری، اداره میراث فرهنگی و دیگر نهاد‌های مرتبط است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از موزه، نحوه مدیریت آن و نگهداری از آثار یک امر تخصصی بوده و نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

شهرستان مهاباد به عنوان یکی از ناحیه‌های مهم تاریخی کوردستان است که آثار زیادی از دورە‌های مختلف تاریخی مانند، پارینه‌سنگی، مفرغ، پیش از اسلام، پس از اسلام و از صفویه تا تاریخ معاصر در آن پیدا شده و آن را به یکی از مراکز تاریخی در این منطقه تبدیل کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.