نوای قرآن در مصلی امام خمینی (ره) پیچید

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان در اولین روزِ سالِ ۱۴۰۳ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

همزمان با اولین روزِ سالِ ۱۴۰۳، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» و با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی (ره) افتتاح شد.

این نمایشگاه که با حضور ۴۵ موسسه قرآنی مردمی و ۲۴ دستگاه دولتی در اول فروردین آغاز بکار کرده، تا ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ۰۰:۳۰ بامداد بجز شب‌های قدر میزبان بازدیدکننده‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با ماه رمضان گفت: الحمدالله سنت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم وارد دهه چهارم عمر خود می‌شود و ۲۶ کشور در نمایشگاه قرآن حضور دارند. به دلیل همزمانی نمایشگاه قرآن با عید نوروز این نگرانی وجود داشت که شاید استقبال گسترده‌ای از نمایشگاه نشود. من به همکاران بارها متذکر شدم که این نمایشگاه علاوه‌بر اینکه فضای عرضه تولیدات و هنرهای قرآن کریم است، باید به تفرجگاه مومنین تبدیل شود.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خودش را موظف به توسعه و ترویج آموزه‌های قرآنی می‌داند، افزود: دولت یک دولت قرآنی و برخاسته از نهضت قرآنی مردمِ مسلمان ایران است. در فاصله نمایشگاه قرآنِ سال گذشته با نمایشگاه امروز، روزهای تلخی بر اصحاب قرآن گذشت. تابستان سال گذشته زنجیره‌ای از اهانت‌ها به قرآن کریم از سوی دشمنان قرآن اتفاق افتاد. کشورهای غربی میزبانان توهین قرآن بودند. رئیس جمهور انقلابی و قرآن پژوه ما در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرآن کریم را سر دست گرفت و با جهانیان درباره عظمت قرآن صحبت کرد.

وی ادامه داد: این انتقامِ عملی دولت و مردم مسلمان ایران به اهانت آموزه‌ها و کلام قرآنی است. از آنجایی که در ایام ماه رمضان قرار دادیم و امکان حضور استان‌ها به تهران به حداقل می‌رسد، ما در ۳۰ استان کشور نمایشگاه قرآنی را برگزار کردیم. در برخی از استان‌ها نمایشگاه قرآن در حال برگزاری است و در برخی دیگر تا پایان ماه رمضان انجام می‌شود. همه کشور باید رنگ و بوی قرآنی بگیرد. برنامه عملی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ترویج قرآن، روخوانی صحیح، تلاوت، حفظ و توسعه مفاهیم قرآنی در زندگی مردم است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با سامانه‌ای که همکارانمان ایجاد می‌کنند، حافظان قرآنِ کوچکِ امروز کار حفظ قرآن را شروع می‌کنند و ان‌شاء‌الله این همراهی ادامه می‌یابد. ما در یک پویش چند میلیونی حافظان قرآن را به جامعه عزیزمان تقدیم می‌کنیم. قرآن نور و منشا هدایت است. قرآن منشا تکامل انسانی است. مردم عزیزِ غزه نزدیک ۶ ماه زیر فجیع‌ترین حملات رژیم صهیونیستی قرار دارند. بیش از ۳۱ هزار شهید و هزاران کودک جان شیرین خود را تقدیم کردند. اما این مردم مسلمان با تمسک به قرآن ایستادند.

در ادامه شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره انتخاب شعار نمایشگاه با عنوان «می‌خوانمت» گفت: «می‌خوانمت» پاسخ به توصیه خداوند است، که فرمود: بخوان. ما در پاسخ به توصیه خداوند در قرآن کریم می‌گوییم می‌خوانمت.

فیروزیان از طرحی به نام «حافظ شو» نام برد و ادامه داد: طرح «حافظ شو» مربوط به کودکان و نوجوانان پایین‌تر از ۱۴ سال است، که درباره ۱۴ سوره پایانی قرآن کریم در طول ۱۴ روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرا خواهد شد. کودکان و نوجوانان درگیر حفظ قرآن خواهند شد، که این طرح مقدمه تحقق تربیت حافظ خوانان میلیونی کشور خواهد بود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

 

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار