اثرِ انفجار ترقه بر بنا‌های تاریخی جبران‌ناپذیر است

ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه در بنا‌های تاریخی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند.

ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان  با اشاره به اینکه اثرِ انفجار ترقه بر بنا‌های تاریخی جبران‌ناپذیر است گفت:بنا‌های تاریخی همیشه در حال طی کردن فرایند زوال هستند، اما عواملی مانند انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه می‌تواند این روند را چند سال جلوتر بیندازد و برای آنها تنش ایجاد کند.


بهشاد حسینی افزود: ترقه زدن در بنا‌های تاریخی یک چالش جدید و ریشه‌های آن در فرهنگ اجتماعی و رفتارشناسی قابل بررسی است، اما آسیب‌هایی از این دست در بنا‌های تاریخی را می‌توان در سه جنبه جستجو کرد.

ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: جنبه اول، آسیب منظری به‌دلیل رد سیاهی که ترقه بر پیکر بنا به جا می‌گذارد و بُعد دوم تاثیر جبران‌ناپذیرِ انرژی صوتی و گرمایی آزاد شده از برخورد ترقه بر بنای تاریخی است.

حسینی ادامه داد: همچنین در بعد سوم، فراورده‌هایی پس از انفجار تولید می‌شود که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادنِ جنبه زیبایی‌شناسی بصری، می‌تواند عامل آسیب برای بنا باشد.

او  گفت: شاید بتوان بدون آنکه به ساختار اثر آسیبی برسد، رد سیاهی این مواد انفجاری را پاک کرد، اما تنش ایجاد شده حاصل از انرژی صوتی و گرمایی انفجار ترقه در مصالح، ملات‌ها، آجر‌ها و بند‌ها غیر قابل جبران است .

حسینی درباره فرایند پاکسازی آثار حاصل از برخورد ترقه به دیوار و تزیینات اتاق بیگلربیگی پل خواجو، گفت:در مرحله نخست باید رد سیاهی پاکسازی شود بدون اینکه به ساختار اثر آسیب بزند و پس از آن به‌دلیل اینکه پاکسازی، تخریبی را هم ایجاد می‌کند باید قسمت مورد نظر را با مواد برگشت‌پذیر موزون‌سازی کرد.

تصاویری از برخورد ترقه به سقف اتاق بیگلربیگی پل خواجوی اصفهان در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد در روز‌های اخیر و به احتمال زیاد پس از آخرین چهارشنبه سال به قسمت‌هایی از این پل تاریخی ترقه پرتاب شده است؛ این اتفاق منحصر به اصفهان نبود و برخی از بنا‌های تاریخی شهر‌های دیگر مانند دیوار قلعه فلک الافلاک خرم آباد و یک کتیبه تاریخی در گنج‌نامه همدان نیز از این آسیب مصون نماندند.


 خواجو از جمله پل‌های تاریخی اصفهان است که در میانه آن ساختمانی مخصوص به نام «بیگلربیگی» وجود دارد؛ این قسمت از بنا با تزیینات زیبای نقاشی و استفاده شاخص از رنگ عنابی برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
هر کی زده باید دستگیر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
کار اسید پاشهای اصفهانی
هیچ وقت هم دستگیر نمی شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
احتمالا این حملات خفیف به آثار باستانی در چهارشنبه‌سوری سازمان. یافته باشد چون در چند شهر دیگر هم اتفاق افتاده بود به عبارتی دیگر دارند تحمل سنجی و قلق گیری می کنند
Iran (Islamic Republic of)
احمد زارعی شمس ابادی
۰۲:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
باید فروش اکلیل و سرنج به نا اهل آن جرم برابر چهار تا ده سال حبس قرار بدهند. باید کسی که به تاریخ و هویت ایران عزیز آسیب می‌رساند را هویتش را باطل کرد شناسنامه این افراد را باطل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
گمان نکنم نصب ۱۰۰۰ تا دوربین اطراف این مکان ها خیلی سخت باشد .وشناسایی این افراد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۵۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
این آثار نیاید مواظبت بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
ترقه بازی روی اعصاب و روان ما هم اثر مخرب می گذاره. الهی که جمع بشه این اوضاع بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
کار انسان های بی فرهنگ