کشف رابطه عمیق بین زمین و مریخ با قدمت ۲.۴ میلیون سال

محققان به وجود رابطه‌ای بسیار قدیمی میان سیاره زمین و سیاره مریخ پی برده اند.

محققان دانشگاه سیدنی چرخه‌ای ۲.۴ میلیون ساله از گرداب‌های غول پیکر را در اعماق سیاره زمین کشف کرده و گردش شدید زیر آب با فعل و انفعالات گرانشی بین مریخ و زمین را با یکدیگر مرتبط دانسته اند، به گونه‌ای که سیاره سرخ هر چند میلیون سال یکبار به خورشید نزدیک می‌شود.

طبق این گزارش، مریخ ممکن است ۱۴۰ میلیون مایل از زمین فاصله داشته باشد، اما دانشمندان ارتباطی را بین این دو جهان دوردست کشف کرده اند که به نوعی آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که افزایش انرژی خورشیدی و هوای گرمتر در طول چرخه‌ها بوجود می‌آیند.

این تیم تحقیقاتی ۳۷۰ سوراخ را در اعماق اقیانوس‌های سراسر جهان حفر کردند تا رسوب‌های کف دریا را تجزیه و تحلیل کنند که نمونه‌ها چرخه‌هایی از ضعیف شدن و قوی شدن را نشان دادند که بیانگر گردش قوی در زیر اعماق است.

دکتر آدریانا دوتکیویکز، محقق اصلی این تحقیق، گفت که او و تیمش از کشف نشانه‌هایی از چرخه‌ها در رسوبات شگفت‌زده شدند، که نشان‌دهنده اولین شواهدی است که در داده‌های زمین‌شناسی یافت می‌شود.و

وی ادامه داد: تنها یک راه برای توضیح آن وجود دارد که مربوط به چرخه‌های برهمکنش مریخ و زمین است که به دور خورشید می‌چرخند.

تعامل بین دو سیاره "رزونانس" نامیده می‌شود که زمانی زمانی رخ می‌دهد که یک جفت اجرام در مدار یکدیگر را با استفاده از فشار و کشش گرانشی مانند یک بازی طناب کشی می‌کشند.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار