تاکید بر رعایت تقویم زراعی در نشست شورای حفاظت از منابع آب

استاندار گیلان گفت: مزایای تولید برنج پرمحصول برای کشاورزان تبیین شود.

دکتر اسدالله عباسی در نشست شورای حفاظت از منابع آب گیلان، رعایت تقویم زراعی، تسریع در شخم اول شالیزار‌ها با استفاده از آب بارندگی، بهسازی شبکه‌ها و سردهنه‌های آب کشاورزی و کشت ارقام مقاوم به خشکسالی را از مهم‌ترین راهکار‌های افزایش راندمان تولید برنج و گذر از تنش‌های احتمالی آب زراعی دانست. 

وی در این نشست با اشاره به تاثیر رعایت تقویم زراعی در در مواجه با تنش‌های احتمالی آبی گفت: تقویم زراعی امسال تهیه شده و بعد از نوروز به کشاورزان اعلام می‌شود تا روند کشت و کار خود را بر اساس آن پیش ببرند.

استاندار بر ضرورت بهسازی سردهنه‌ها، شبکه‌ها، کانال‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی تاکید کرد و افزود: کشاورزان باید برای مدیریت مصرف آب، شخم اول شالیزار‌های را با استفاده از آب حاصل از بارندگی سرعت ببخشند.

دکتر اسدالله عباسی گفت: میزان منابع آب زراعی در استان در حد طبیعی پیش بینی شده، اما در صورت نیاز، قرارگاه جهادی مدیریت آب مثل سال گذشته تشکیل و تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد سفیدرود۲۸۶ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با میزان ذخیره مدت مشابه پارسال تفاوت چندانی ندارد. 

وحید خرمی با بیان اینکه سد شهر بیجار هم با توجه به بارش‌های اخیر ذخیره خوبی برای تامین آب آشامیدنی دارد افزود:از ظرفیت ۵ سد لاستیکی هم در فصل زراعی برای ذخیره و تنظیم آب زراعی بخشی از شالیزار‌های استان استفاده می‌شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به استقبال خوب کشاورزان در استفاده از تقویم زراعی سال گذشته گفت: پارسال ۸۵ درصد فعالیت‌های شالیکاران بر اساس تقویم زراعی انجام شد.

صالح محمدی بر لزوم استفاده از ارقام گواهی شده و مقاوم برنج در استان تاکید کرد و افزود: هزار و ۴۶۹ تن انواع بذرگواهی شده برنج از ارقام مختلف از جمله آنام، شیرودی، رش، گیلار و هاشمی تولید شده و بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.