۱۱۲ هزار واحد فرآورده خونی در استان مرکزی توزیع شد

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: ۱۱۲ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی امسال در این استان تولید و بین مراکز درمانی بیمارستانی توزیع شد.

دکتر ریتا ظهیری مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: ۱۰۰ درصد خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان، توسط انتقال خون همین استان تامین شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، ۳۰ هزار واحد خونی به خارج از استان ارسال و به شبکه ملی کشور تزریق شد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در ادامه گفت: استان در ذخیره خونی در وضعیت آبی است و هفت و ۸ دهم روز، ذخیره خونی در استان وجود دارد و امسال شرایط خاص است که با آغاز سال جدید و ورود به ماه رمضان، نگرانی وجود دارد که ذخیره خون، جوابگوی نیاز نباشد.

دکتر ظهیری افزود: مردم عمل جراحی را به ماه پایانی سال موکول می‌کنند که نیاز مصرف خون و فرآورده‌های خونی را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: برخی استان‌ها در شرایط بحران، خطر و رنگ زرد در ذخیره انتقال خون هستند.

دکتر ظهیری افزود: تمام ذخیره خون کشور به خاطر جراحی در اسفندماه، کاهش یافته و آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان باعث شده تا نگران شرایط اهدای خون باشیم.

وی بیان کرد: ۴۵ هزار و ۷۰۵ نفر سال گذشته به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۶۸۳ نفر اهدا کننده مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: میزان خونگیری امسال در استان، هشت درصد افزایش داشته است و ۳۷ هزار و ۵۶۹ مورد خونگیری انجام شد.

دکتر ظهیری گفت: هشت هزار و ۸۵۵ نفر به دلایل مختلف امسال به علت مراجعه به دندانپزشکی، تتو، جراحی و حجامت، از اهدای خون معاف شدند.

وی با بیان اینکه، ۴۰ درصد بانوان به علت تتو امکان اهدای خون ندارند، افزود: ۲۰ درصد مراجعان به انتقال خون امسال، از اهدای خون معاف شدند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه، ۱۲ و پنج دهم درصد مراجعه کنندگان برای اهدای خون زیر ۳۵ سال هستند، افزود: پنج هزار و ۳۰۹ نفر امسال برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه کردند.

دکتر ظهیری گفت: هفته‌ای ۲۰۰ واحد خون به صورت مستمر از انتقال خون استان مرکزی به بیمارستان‌های تهران ارسال می‌شود.

وی درباره توسعه مراکز و پایگاه‌های انتقال خون استان مرکزی گفت: پایگاه انتقال خون خمین هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آیند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و می‌تواند تامین کننده خون مورد نیاز در شهر‌های جنوب استان باشد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: تجهیزات مورد نیاز پایگاه انتقال خون خمین خریداری شده و سه نفر نیرو برای این پایگاه تامین شده است.

دکتر ظهیری ادامه داد: مرکز انتقال خون در شهرستان‌های آشتیان، تفرش و محلات مستقر است و در استان مرکزی، تنها ۲ پایگاه انتقال خون وجود دارد.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون در حین مراجعه به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، باید کارت ملی ارایه دهند، گفت: مراکز خونگیری از نخستین روز ماه مبارک رمضان از ساعت هفت تا ۱۴ و از ۱۸ تا ۲۳ و ۳۰ دقییقه به جز تعطیلات رسمی پذیرش دارند و اهداکنندگان می‌توانند برای خونگیری به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: همچنین نخستین روز تعطیلات نوروز و سیزدهم فررودین پایگاه انتقال خون تعطیل است و در شب‌های قدر خونگیری در پایگاه‌های انتقال خون تا ساعت یک بامداد جریان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.