رئیس کل دادگستری کرمان:

هزار و ۹۵ متهم در رابطه با تصرف اراضی ملی در کرمان تحت تعقیب قرار گرفتند

حجت الاسلام حمیدی از رفع تصرف ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی در استان کرمان خبر داد و گفت: در این رابطه هزار و ۹۵ متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، ضمن قدردانی از اقدامات این شورا، گفت: طی امسال  در مجموع ۲ هزار و ۲۲۰ پرونده در ارتباط با تصرف غیرقانونی اراضی ملی در دادگستری استان کرمان تشکیل شده است که از این تعداد، یک هزار و ۱۱۹ فقره پرونده منتهی به صدور حکم شده است. 

وی افزود: ارزش تقریبی اراضی اعاده شده به بیت المال، بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان می‌باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در کرمان با اشاره به اینکه تصرف اراضی غیرقانونی در محدوده اداره منابع طبیعی شمال و جنوب استان کرمان  بیشترین موارد را داشته است، بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۱ هزار و ۹۵ نفر متهم در ارتباط با تصرف غیر قانونی اراضی ملی در دادگستری استان کرمان، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

وی  ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲، ۷۹۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده است.

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان ادامه داد: در این مدت، ۴۸۱ مورد قلع و قمع به مساحت تقریبی ۶۴۹ هکتار در سراسر استان کرمان داشته ایم.

وی افزود: همچنین طی امسال،  ۱۸۱ مورد خلع ید به مساحت تقریبی ۶۶۰ هکتار داشته ایم و اراضی بیان شده به بیت المال برگشت داده شده است.

 در جلسه حفظ حقوق بیت المال استان کرمان که با حضور حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، بخشی دادستان کرمان، جمعی از معاونین قضائی دادگستری استان و جمعی از مدیران کل ادارات استان کرمان برگزار شد، موضوع تعیین و تکلیف اراضی تصرف شده منطقه چاه حسن جازموریان و مسائل حدنگاری و کاداستر شمال و جنوب استان مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم و قانونی در این رابطه صادر شد. 

رشد ۲۴ درصدی صدور اسناد مالکیت در استان کرمان

سیدمهدی هاشمی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ضمن تشریح موانع و چالش‌های حدنگاری بویژه در زمینه صدور اسناد اراضی کشاورزی گفت: برخی دستگاه‌ها با تفاسیر خاص از قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به استعلامات ادارات ثبت اسناد پاسخ منفی ارائه می‌کنند.

وی افزود: اکثر اراضی کشاورزی در عمل خرد شده و با توجه به اینکه ماده ۳ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳، مقرر کرده هیچ نقطه‌ای از کشور فاقد سند نباشد، تمسک به حدنصاب‌های موضوع قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی که در سال ۸۵ به تصویب رسیده، وجاهت قانونی ندارد.

هاشمی با اشاره به تحقق ۳۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی بیان کرد: تاکنون ۲۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است که برای تسریع در امر حدنگاری و کاهش بار مالی کشاورزان متقاضی دریافت سند، قراردادهای نقشه‌برداری با شرکت‌های مشاور منعقد شده است و برای پلاک‌های رفع تداخل شده، عملیات تهیه نقشه اراضی کشاورزی به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: اسناد مالکیت حدنگار (تک‌برگ) از ضریب امنیتی بالایی برخوردار هستند و نقش قابل توجهی در کاهش جرم جعل ایفا و نیز بستر ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند را فراهم می‌کنند و چنانچه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال ارائه هر گونه خدمت به اسناد دفترچه‌ای ممنوع شود، نقش بسزایی در ترغیب دارندگان این اسناد برای اقدام برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ ایفا می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به رشد چشمگیر صدور اسناد مالکیت طی امسال گفت: امسال با تلاش جهادی همکارانم و حضور در ساعات غیراداری و ایام تعطیل توانستیم قریب به ۱۲۴ هزار فقره سند مالکیت حدنگار صادر کنیم که نسبت به پارسال رشد ۲۴ درصدی داشته است.

در حاشیه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان، ۱ هزار و ۲۹۱ فقره سند مالکیت شرکت های شهرک‌های صنعتی کرمان که طی امسال صادر شده است، از سوی حجت‌الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان به مدیرعامل این شرکت ها تحویل داده  شد.

برچسب ها: اراضی ملی ، رفع تصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.