در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

مصارف اوراق گام توسعه یافت/ ابزاری برای جلوگیری از انحراف نقدینگی + فیلم

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: پیش بینی این است که سال آینده تامین مالی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از مسیر اوراق گام داشته باشیم.

سید علی روحانی معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق گام ابزاری است که امکان تامین مالی در زنجیره را فراهم می‌کند؛ به طور مثال یک کارخانه که لوازم خانگی تولید می‌کند نیاز به مواد اولیه مانند فولاد دارد. کارخانه برای تامین مالی خرید این موارد اولیه به سراغ بانک برای وام می‌رود و بانک‌ها نیز به سبب بحث کنترل نقدینگی وام دهی محدودی دارند. حال این کارخانه می‌تواند، به بانک تقاضای انتشار اوراق گام دهد و این اوراق گام را در زنجیره و به شرکت‌های پایین دستی مانند ورق فولادی و ... منتقل کند تولید کننده پایین دستی هم می‌تواند به همین شکل به حلقه پایین منتقل کند و این اوراق همین طور در زنجیره می‌چرخد و تامین مالی و تسویه از طریق اوراق گام صورت گیرد. بر این اساس به جای خلق نقدینگی جدید، وام دهی بانک و... تولیدکننده (کارخانه) درخواست انتشار اوراق گام را می‌دهد و این اوراق گام برای چند حلقه در زنجیره منتقل می‌شود.

او در خصوص اصلاحات اوراق گام هم گفت: در زنجیره یک حلقه علاوه بر این که می‌تواند به حلقه قبلی خود برای تامین مواد اولیه این اوراق گام را بدهد می‌تواند برای بحث مالیات، حق بیمه تامین اجتماعی، هزینه آب و برق و گاز، پیش پرداخت ارز هم از این اوراق استفاده کند. آئین‌نامه‌ای که اخیرا به تصویب دولت رسید مصارف اوراق گام را توسعه داد؛ لذا بخش‌های تولیدی ما انگیزه بیشتری برای نگهداری اوراق گام و پذیرش این اوراق خواهند داشت.

روحانی بیان کرد: اوراق گام یک ابزار بسیار خوب و مهم برای جلوگیری از انحراف نقدینگی است؛ وقتی تسهیلات پرداخت می‌شود باید نظارتی باشد که کل تسهیلات برای خرید مواد اولیه مصرف می‌شود یا خیر. ولی اوراق گام نمی‌تواند اینگونه مصرف شود اوراق گام در زنجیره و برای مصارف مشخص در گردش است.

پیش بینی تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از مسیر اوراق گام برای سال آینده

او اظهار کرد: سال گذشته انتشار اوراق گام قابل توجه بود منتهی به سبب اشکالاتی که داشت نرخ در بازار بسیار بالا رفت و انتشار آن متوقف شد اما با این اصلاحاتی که امسال انجام شده پیش بینی این است که سال آینده تامین مالی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از مسیر اوراق گام داشته باشیم. در نهایت آئین نامه ابلاغ شده اکنون دستورالعمل در سطح تک تک دستگاه‌ها در حال تهیه است و طبیعتا استفاده از اوراق گام در سال آینده به شکل جدی توسعه خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار