سرانه جنگل در اردبیل به ازای هر نفر ۴۰۰ متر مربع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در حال حاضر سرانه جنگل در استان اردبیل به ازای هر نفر ۴۰۰ متر مربع است.

محمود قلیزاده در مراسم گرامیداشت روز درختکاری در اردبیل، گفت: از یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار عرصه‌های ملی استان، ۶۹ هزار هکتار جنگل و ۹۰۳ هزار هکتار عرصه مرتعی است که ما سعی می‌کنیم در قالب یگان حفاظت، صیانت و حفاظت از این عرصه‌ها را به بهترین شکل انجام دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه در این زمینه از همراهی و مساعدت دستگاه قضایی بهره برده تا جنگل‌ها، بیشه‌ها و طبیعت‌زارها مورد صیانت قرار گیرند، افزود: با توجه به اینکه منابع طبیعی متعلق به آحاد جامعه است، ضروری است تا به شکل فراگیر از این عرصه‌ها صیانت شده و بر همین اساس شعار امسال هفته منابع طبیعی «با مشارکت مردم، برای مردم» تعریف شده است.

به گفته او، هموطنان با عنوان همیار طبیعت باید از این امانت الهی حفاظت و صیانت کرده و زمینه بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها را فراهم کنند.

قلیزاده سرانه جنگل به ازای هر نفر را در استان اردبیل ۴۰۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: این میانگین از متوسط کشوری پایین‌تر است و برای رسیدن به میانگین کشوری باید ۲۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شود.

او در ادامه گفت: ۹ درصد از خاک کشور جنگل است و سعی ما بر این است تا در کنار کاشت نهال و توسعه جنگل دست کاشت به میزان یک‌هزار و ۳۷۹ هکتار، از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز برای کاشت نهال استفاده کنیم.

قلیزاده سیاست دولت سیزدهم را سیاست حمایت در این بخش با هدف کاشت یک میلیارد نهال اعلام کرد و افزود: سهم استان اردبیل ۴۰ میلیون اصله و سالانه ۱۰ میلیون کاشت نهال است که امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز به این هدف‌گذاری نزدیک شویم.

او گفت: تاکنون با مشارکت بخش خصوصی و دولتی ۲ میلیون و ۶۴۶ اصله نهال در استان و در سه ایستگاه تولید شده تا مردم نسبت به کاشت این نهال‌ها اقدام کنند.

قلیزاده بیان کرد: در ایستگاه کندرق خلخال یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال از گونه جنگلی و در ایستگاه شهید الطافی نمین به عنوان ذخیرگاه ژنتیکی نهال فندق گلدانی به میزان ۳۰ هزار اصله عمل‌آوری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: قرار است با مشارکت بخش خصوصی در نهالستان مغان ۹ میلیون اصله صنوبر نیز تا سه ماه آینده آماده انتقال به عرصه‌ها باشد تا ما بتوانیم مسئولیت و مأموریت خطیر خود را در کاشت ۱۰ میلیون نهال در سال‌جاری اجرایی و عملیاتی کنیم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.