لزوم ساماندهی افکار عمومی در برابر جنایات بشری رژیم اسرائیل در غزه

عضو شورای نگهبان بر ساماندهی و واکنش افکار عمومی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان در کنگره بین‌المللی اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل؛ و نقص حقوق بشردوستانه در غزه، گفت: بحث غزه در این بیش از ۱۵۰ روزی که اتفاق افتاده، همه را متاثر کرده است؛ همه انسان‌ها را فارغ از این که متعلق به چه دین و گروهی هستند؛ و مسئولیت همه انسان‌ها را مضاعف در دفاع حفوق مردم مظلوم غزه بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: باید به دو نکته اشاره کنم و آن این که، جنایت مرتکب شده رژیم صهیونیستی از جمله جنایت‌هایی است که در جامعه بشری سابقه دارد و مهم‌تر این که متوسل به بحث‌های نقض حقوقی است.

کدخدایی افزود: حمله رژیم صهیونیستی به غزه، از جمله جنایت‌های این رژیم و نقض حقوق بشردوستانه در جریان است، اما این نکته را باید گفت که آنچه ما در حقوق بین الملل داریم در نظام حقوقی نسبتا غنی است.

عضو شورای نگهبان، با اشاره به این که اندیشمندان کشور‌های مختلف پیرامون این مباحث زیاد سخن گفته‌اند، گفت: این ضعف حقوق بین الملل است و آن ضمانت اجرا است و با وجود این که اگر این مبانی غنی است، اما جامعه بین‌المللی شاهد قصور حقوقی است و ضمانت اجرایی هم وجود ندارد؛ البته که شاهد بودیم که مراجع و نهاد‌های بین المللی در مقاطع تاریخی و در سازمان ملل متحد، در مراجع حقوق بین‌المللی بند‌های حقوقی به تصویب رسیده است، اما بسته به منافع ملی اجرا نشده یا به سختی اجرا شده است.

کدخدایی با بیان راهکار‌هایی برای تبعیت از اصول و روابط حقوقی، ادامه داد: موجودیت رژیم صهیونیستی بحث برانگیز است و مشروعیت ندارد؛ اما با نقش افکار عمومی می‌توان اقداماتی انجام داد، به همین دلیل رژیم صهیونیستی مجبور شد، موضوع دفاع مشروع را مطرح کند و این فشار و پرسشگری افکار عمومی‌بود که باعث شد تا این رژیم، مسئله دفاع را مطرح کند؛ البته که با موضوع نقض حقوقی بشردوستانه، کشته شدن غیرنظامیان هم قابل مطرح کردن است؛ اما با اعتراض افکار عمومی می‌توان اقدامات حقوقی را هم مطرح کرد.

وی افزود: برگزاری این کنگره و ساماندهی افکار عمومی‌با طرح مسئله حقوقی و شکایت آفریقای جنوبی و دیگر کشور‌ها با عنوان دفاع مشروع می‌توان اقدامات ارزنده‌ای برای دفاع از مردم مظلوم غزه داشت.

منبع: جمعیت هلال احمر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار