نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بیداری اسلامی بی بدیل است

استاندار همدان با صدور پیامی همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچمدار بیداری اسلامی سیدجمال‌الدین اسدآبادی، این شخصیت را مظهر روشنگری و ندایی رسا در گذر زمان برشمرد که نقش او در بیداری امت اسلامی بی‌بدیل است.

در پیام روز چهارشنبه علیرضا قاسمی‌فرزاد آمده است: سیدجمال‌الدین اسدآبادی مجاهدی نستوه بود که در برابر استبداد و ظلم قد علم کرد و فریاد آزادی و عدالت را سر داد.

این پیام می‌افزاید: او مبدع اندیشه وحدت در جهان اسلام و مصلحی حقیقی در راه احیای اسلام ناب محمدی بود و با افکار و اندیشه‌های خود، مسلمانان زمان خویش را از خواب غفلت بیدار کرد.

در ادامه این پیام آمده است: همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، فرصتی برای تبیین اندیشه‌های آن مصلح بزرگ و بازخوانی نقش مهم او در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام است.

این پیام می‌افزاید: گرامیداشت سیدجمال و ترویج اندیشه‌های او گامی مهم در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی برای اتحاد، انسجام و وحدت در جهان اسلام و ضرورتی انکارناپذیر در راستای آزادی و عدالت است.

در ادامه پیام قاسمی‌فرزاد آمده است: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در خصوص این شخصیت می‌فرمایند: "بیداری ملت‌های مسلمان از برکات سیدجمال‌الدین اسدآبادی است.

به گزارش ایرنا، در تقویم ١٨ اسفند ماه روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی است.

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود.

نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان‌ها به آفاقی دیگر سوق می‌داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج درد‌ها و رنج‌ها افتاد.

او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش‌های لازم در زمینه‌های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره‌های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت.

آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه‌های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.

سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت‌های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت‌های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی‌ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا به مصر و فرانسه رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.

این اندیشمند سیاسی سال‌های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد، سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند، اسدآبادی به عنوان یکی از پیشگامان نهضت بیداری اسلامی شناخته می‌شود.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.