آخرین اخبار سیل جنوب سیستان و بلوچستان؛ شبکه آب ۲۵۲ روستا خسارت دید/ توزیع اقلام ضروری ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر وقوع سیل تاسیسات آب ۲۵۲ روستا دچار آسیب شد.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه پس از چهار سال خشکسالی شاهد بارش بی‌سابقه‌ای در سیستان و بلوچستان هستیم ätj: ۱۲ شهرستان استان درگیر سیل شدند و تعداد ۲۵۲ روستا به دلیل آسیب‌های وارد شده در خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و تأسیسات تأمین و پمپاژ آب با مشکل قطعی آب مواجه شدند.

وی با بیان اینکه به دلیل سیلابی بودن بعضی از مسیرها آمار متغیر بود، اظهار کرد: در برخی از روستاها تا زمان فروکش کردن آب و باز شدن راه‌های دسترسی امکان اصلاح خطوط وجود نداشت و به جز ۹ روستا که در انتظار پایداری شرایط برای رفع آسیب‌ها هستیم، شبکه آب شرب ۲۴۳ روستا متصل و تعدادی از روستاها نیز دچار افت فشار هستند که به مرور زمان شبکه آب آن‌ها نیز پایدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به سیلابی بودن مسیر متأسفانه شب گذشته بر اثر شکستگی خط، مجدد هفت روستا بی‌آب شد که پنج تیم عملیاتی برای ترمیم و بازگشت خط به مدار بهره‌برداری در حال انجام اقدامات هستند.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه وزیر نیرو، استاندار و معاونین استاندار برای عبور از این بحران، افزود: رفع مشکلات ناشی از سیل در سریع‌ترین زمان، بدون عزم ملی، حمایت‌های وزیر نیرو، استاندار و معاونین‌شان و همچنین تلاش شبانه‌روزی نیروهای خدوم و زحمت‌کش آبفا امکان‌پذیر نبود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خواستار استمرار این همکاری و اطلاع‌رسانی قطعی‌های احتمالی آب شد و خاطرنشان کرد: تیم‌های سبک و سنگین در جنوب استان مستقر هستند تا ضمن تلاش برای رفع کامل مشکلات به وجود آمده، در صورت وقوع مجدد سیل و یا بروز حادثه نسبت به رفع آسیب‌ها و بروز اختلال در خدمات‌رسانی به مردم اقدام کنند.

امدادرسانی و توزیع اقلام ضروری به آسیب دیدگان سیل سیستان و بلوچستان ادامه دارد

منصور بیجار بیان کرد: پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب تمامی خدمتگزاران مردم تا زمان پایدار شدن شرایط سیل زدگان در منطقه حضور خواهند داشت و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به کاهش دما وسایل گرمایشی شامل پتو، والور و بخاری برقی بین آسیب دیدگان از سیل توزیع و دیگر مایحتاج ضروری شامل مواد غذایی گرم و بسته بندی شده، نان و آرد، چادرهای امدادی، نایلون، موکت، فانوس روشنایی، ست های بهداشتی و آب معدنی نیز به طور پیوسته بین سیل زدگان در حال توزیع است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: ساخت بندها و اجرای عملیات‌های آبخیزداری در مناطق سیل خیز سبب ذخیره بیش از ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی سیل آسای اخیر شد؛ که از این میزان حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه‌های ساحلی بوده است.

سامانه بارشی جدید از جمعه وارد سیستان و بلوچستان می‌شود

محسن حیدری اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌ها و الگوهای پیش‌یابی، سامانه بارشی فعلی تا اواخر وقت امروز در سیستان و بلوچستان سبب بارش باران گاهی رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ و وزش تند باد خواهد شد.

وی بیان کرد: عمده بارش در جنوب غرب سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود، روز پنجشنبه در سطح استان جوی آرام همراه با وزش باد ملایم تا متوسط و جمعه در نواحی مرکزی و جنوبی وزش باد متوسط تا نسبتا شدید رخ خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از اواخر وقت جمعه تا یکشنبه سامانه بارشی جدید در استان فعال خواهد بود که عمده بارش روی دریا و نوار ساحلی انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته از ۹۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی بارش باران گزارش شده تصریح کرد: با ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان از ایستگاه‌های بارانسنجی از زرآباد ۳۶، فرودگاه ایرانشهر ۱۹.۲، سراوان ۲۰.۲، مهرستان ۱۷.۲ میلی متر باران گزارش شده است. حیدری از مردم خواست از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

معادل ۲.۵ سال باران در سیستان و بلوچستان باریده است

علی اکبر محرابیان  در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه روز گذشته و امروز بازدید خوبی از مناطق سیل زده انجام گرفته است اظهار کرد: در زیرساخت ها در ۲ بخش باید دنبال حل مسئله باشیم، در بخش اول زیرساخت‌های حیاتی مانند آب، برق، خط تلفن قرار دارد که خوشبختانه در بخش برق، کار تکمیل و برق تمام روستاها وصل شده است و اکنون روستایی که بر اثر سیلاب برق آن قطع شده باشد در این منطقه نداریم همچنین شبکه آب شرب اغلب روستاهای درگیر سیلاب نیز پایدار شده و تعداد اندکی از روستاهایی که با قطعی آب و برق مواجه بودند امروز مشکل‌شان رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه راه‌ها خسارت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان قابل توجه است، بسیاری از راه‌هایی که به صورت غیر استاندارد در طول سال‌های گذشته ساخته شده بود دچار آسیب شد چون آب امکان عبور از زیر جاده‌ها را نداشته است، به عبارتی آب‌راه مناسب و خطوط انتقال آب در زیر جاده‌ها اجرا نشده بود و عمدتا در نقاطی که جاده آب‌نما شده راه آسیب جدی دیده است که در همان روزهای اول وقوع سیل در این منطقه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری وارد عمل شدند و ماشین آلات زیادی را به منطقه اعزام کردند.

وزیر نیرو عنوان کرد: در حال حاضر ترمیم جاده‌هایی که بر اثر سیل در جنوب سیستان و بلوچستان تخریب شده بود شروع شده و اتصال در اغلب نقاطی که قطع ارتباط بود برقرار شده است اما برای بازسازی واقعی جاده‌ها، باید آب به طور کامل فروکش کند تا امکان بازسازی وجود داشته باشد.

محرابیان بیان کرد: در برخی از نقاط تقریبا در ۲۰ روز بیش از ۴۰۰ میلیمتر بارش داشته ایم در حالی که متوسط بارش این نقاط کمتر از ۱۵۰ میلیمتر است.

وی با بیان اینکه در این شرایط مهار آب باید از طریق رودخانه‌ها و ساماندهی انهار انجام شود خاطرنشان کرد: وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در منطقه مانند سد کهیر، سد زیردان، سد خیرآباد و سد پیشین سبب شد تا ضمن مهار بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها بحران پیش آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود.

وزیر نیرو بیان کرد: در برخی از نقاط دبی ورودی آب به سد حدود سه هزار مترمکعب بر ثانیه بود که سدها جلوی خسارت‌های سنگینی که ممکن بود سیلاب به بار بیاورد را گرفت، یک سد نیز سال گذشته توسط رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت، این سد بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد که تقریبا حجم آن پر شده است.

محرابیان گفت: وزارت نیرو برای مهار هرچه بیشتر بارش‌های سیلابی سه سد دیگر را نیز در دست مطالعه دارد که همه این اقدامات به مهار هر چه بیشتر روان آب‌ها و بهره‌برداری بهینه از این منابع آب شیرین در بخش‌های شرب، کشاورزی و دیگر بخش‌ها منجر خواهد شد و این طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین به دنبال تامین اعتبار در این زمینه هستیم تا بتوانیم سلسله سدهای این نقاط را افزایش دهیم.

برچسب ها: سیلاب ، امدادرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میر شاملو
۱۷:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
برادر سد انحرافی بزنید آب را به سمت سدهای بزرگ بفرستید..
وبهترین راه ایجاد دریاچه های مصنوعی می‌باشد.مثلا با خاک برداری وحفر گودال های بزرگ آب را به سمت آنجا هدایت کنید.امیدوارم مردم عزیز سیستان در پناه حق باشند..پاینده ایران....
آخرین اخبار