کشف زیباترین آسیاب تاریخی در روستای بابتنگل زرند

رئیس میراث فرهنگی زرند با اشاره به کشف یک آسیاب تاریخی در روستای بابتنگل زرند گفت: به زودی کارشناسان باستان شناسی قدمت این اثر را بررسی می کنند.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از کشف یک اثر بسیار ارزشمند و زیبای تاریخی در روستای بابتنگل قدمگاه خبر داد و گفت: به زودی کارشناسان باستان شناسی برای بررسی قدمت این اثر که از نظر معماری یکی از خاص‌ترین آسیاب‌های تاریخی است به شهرستان زرند عزیمت خواهند کرد.

محمد اسلامی گفت: بلافاصله پس از گزارشِ یکی از اهالی روستای بابتنگل که از وجود یک چاه باستانی ۱۶ متری با سازه‌ای سنگ چین در حوالی این روستا پرده برداشت از این محدوده بازدید و با سازه‌ ای فراتر از یک چاه، بلکه یک آسیاب بسیار قدیمی، باشکوه و مسحور کننده روبرو شدیم که نشان از اصالت ِ هنر معماری زرندی‌ها در ایجاد آسیاب‌های ارزشمند دارد.

وی از انجام هماهنگی‌های لازم برای حفاظت از این اثر خبر داد و افزود: متاسفانه در سالیان دور عده‌ای که فریب دروغ‌های برخی شیادان و کلاهبرداران را در پیدا کردن سنگ‌های الماس در این گونه آسیاب‌ها خورده بودند بسیاری از آسیاب‌های قدیمی تخریب شدند که این آسیاب نیز به نظر از این عمل نفرت انگیز در امان نمانده است، اما امیدواریم بتوانیم بخش‌های تخریب شده‌ این اثر باشکوه که به عنوان یک سند تاریخی پر افتخار برای تک تک شهروندان زرندی و حتی شهروندان ایران می‌باشد را احیا کنیم.

اسلامی از آغاز فرایند ثبت ملی این اثر خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
من خیلی خوشحالم که این آسیاب تاریخی و زیبا را پیدا کردند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
عاشورای 56 در این روستا زلزله آمد باب تنگل گیسک و سر باغ
تقریبا با خاک یکسان شدند حدود 3500 نفر کشته شدند آن موقع من سپاهی دانش در روستای داورونوئیه زرند بودم
Iran (Islamic Republic of)
زری
۰۹:۴۳ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
عزیزم ۵۱۹ نفر جان خودشون رو از دست دادن البته روستای گیسک کمتر
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد خجسته موسوی
۱۵:۲۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
من متولد باب تنگلم
حیف که ریگ‌آباد و اون دور اطراف که بچگی های ما اونجا سراسر خاطره بود کلا نیست شده آدمای که اونجا بودن بغض گلوشون رو میفشاره
آخرین اخبار