بستر قانونی برای مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست فراهم شد

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سازمان محیط‌زیست در دولت سیزدهم بستر‌های قانونی لازم برای حفاظت مشارکتی را فراهم کرد.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه درباره حفاظت مشارکتی در خصوص گونه‌های در خطر انقراض آهو، قرقاول، خرس سیاه و گورخر ایرانی گفت: تجربه نشان می‌دهد که تاکنون حفاظت از محیط زیست آنطور که باید موفق نبوده و علت آن نبود مشارکت مردم است. بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این راستا تفاهم نامه‌های مشارکتی زیادی امضا کرد تا حفاظت مشارکتی شود.

او  تاکید کرد: سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه رسید که حفظ محیط زیست در گرو پای کار آمدن مردم است و قوانینی که چند سال از آن گذشته و فرسوده شده اند را بازنگری و به روز کرد و به این ترتیب بستر قانونی لازم برای حفاظت مشارکتی را فراهم کرد.

ابدالی  ادامه داد: در ٢ سال گذشته اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد که انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با هدف تکثیر و رهاسازی گونه‌های در خطر انقراض با همکاری بخش خصوصی برخی از آن‌هاست.

او با اشاره به نقش قرق‌های اختصاصی در افزایش جمعیت حیات وحش گفت: ما در کشور ۵ قرق اختصاصی داریم و ۳۸ قرق نیز در دست بررسی در شورایعالی محیط زیست است. نتایج این قرق‌ها حفاظت از حیات وحش در ۲۷۰ هزار هکتار از مناطق آزاد کشور (مناطق خارج از مدیریت محیط زیست) است که برای زیست حیات وحش ایمن شده و برای این کار یک ریال از پول دولت هزینه نشده است و قرق‌ها به صورت مستقیم برای ١٠٠ نفر و غیرمستقیم ٨٠٠ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: گاهی حیات وحش به باغات ضرر و زیان وارد می‌کند و سازمان باید جبران کند. بر این اساس مبلغ ١۴ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتیم تا خسارات کشاورزان و باغداران به آن‌ها داده شود.

ابدالی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه‌ها توضیح داد: امروز تفاهم‌نامه‌های پرورش گوزن زرد ایرانی باشرکت کشت و صنعت کارون خوزستان، مرکز بازوحشی‌سازی گونه‌های حیات وحش با گلگهر سیرجان، پرکش آهو و پرورش قرقاول با شرکت کروک پاریز کرمان امضا خواهد شد.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار