اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها الزامی شد

رئیس هیئت مدیره مهندسان ساختمان تهران گفت: اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان کشور که در خصوص نگهداری ساختمان بود تصویب شد و باید در تمامی ساختمان‌ها رعایت شود.

بهنام عابدی رئیس هیات مدیره انجمن مهندسان تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران گفت: در پروژه‌های ساختمانی، اساسا دانش و‌ خدمات مهندسی نقش کلیدی در تولید ساختمان‌های با دوام و ایمن که در بردارنده رفاه برای بهره برداران است، دارد.

به گفته وی، براساس قانون، مسئولیت مهندسان ناظر در پروژه‌های ساختمانی، مسئولیت مادام العمر است که این تکلیف قانونی به این معنا است که تا زمانی که یک ساختمان تخریب نشده است، مهندسان ناظر در برابر هرگونه حادثه ساختمان مسئولیت مادام العمر دارند.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه احداث ساختمان در گرو عوامل مختلفی نظیر فناوری‌های به کار رفته، مصالح ساختمانی به کار رفته و ... دارد، اما قانون، مسئولیت مادام العمری را برای مهندسان ناظر ساختمان الزام کرده است و قانونگذار این مسئولیت را باید مورد بازنگری قرار دهد.  

عابدی اظهار کرد: این مسئولیت سنگین در حالی است که تعرفه‌ای که تحت عنوان تعرفه ارائه خدمات مهندسی در نظر گرفته شده است نیز به هیج وجه تناسبی با  وظیفه سنگین مهندسان ندارد و لازم است که این تعرفه مورد بازنگری قرار گیرد.  

وی ادامه داد: یکی از مهمترین قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان، قانون بهره گیری از مجری ذیصلاح است. بهره گیری از مجریان ذیصلاح برق و مکانیک می‌تواند موجب بهبود کیفیت اجرای تاسیسات در ساختمان‌ها گردد..

رئیس هیات مدیره انجمن مهندسان تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران تاکید کرد: تعریف صلاحیت‌های جدید و اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان می‌تواند نقش موثری در بالا بردن کیفیت و ایمنی ساختمان‌های در حال بهره برداری و نیز ایجاد اشتغال برای مهندسان به ویژه مهندسان جوان داشته باشد.

وی با بیان اینکه  اجرای مبحث ۲۲ مقرارت ملی ساختمان‌ها باید الزامی شود، گفت: اهمیت این مبحث به قدری زیاد است که نباید  بدون رعایت این مبحث شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار