کولاک برف و باران در راه است

هواشناسی خراسان جنوبی از پیش از ظهر چهارشنبه ۹ اسفند تا پایان اواخر وقت پنج شنبه ۱۰ اسفند هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

کارشناس هواشناسی استان نوع مخاطره در پیش از ظهر چهارشنبه ۹ اسفند تا پایان اواخر وقت پنج شنبه ۱۰ اسفند را وزش باد شدید موقتی رگبار و رعد و برق باران و برف شدید و سنگین در مناطق کوهستانی و گردنه‌های بارش برف سنگین به ویژه نیمه شرقی مرکز و برخی مناطق شمالی استان، تشکیل پدیده مه و کاهش دید افقی، احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه در مناطق مستعد و کوهپایه‌ای عنوان کرد. 

نخعی افزود: منطقه اثر در شهرستان‌های قائنات، درمیان، حاجی آباد، زیرکوه، بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس است.

وی گفت: این مخاطره لغزندگی و یخ زدگی در سطح جاده‌ها، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال لغو پرواز، وقوع رواناب، تداوم سرما و یخبندان، احتمال خسارت به تاسیسات زیربنایی جاده‌های روستایی و ابنیه را در پی دارد.

کارشناس هواشناسی استان خودداری از سفر‌های غیر ضرور محور‌های مواصلاتی درون استانی و استان‌های همجوار خراسان رضوی رعایت سرعت مطمئنه و قوانین رانندگی مراقبت از پوشش گلخانه‌ها و سقف‌های موقت اطمینان از کارکرد صحیح برف پاک کن و گرمایش وسایل نقلیه، عدم صعود به ارتفاعات، خودداری از اسکان و جابه جایی و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی، به همراه داشتن تجهیزات سفر‌های زمستانی، مدیریت مصرف انرژی منابع گاز و برق، تنظیم دما و رطوبت و تهیه سوخت کافی در سالن‌های پرورشی از جمله دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و مراقبت از کندو‌های زنبور عسل و انتقال آن به مکان‌های مناسب، بازدید ضد یخ ماشین آلات کشاورزی و وسایل نقلیه، محافظت از شمارنده‌های آب و آمادگی نهاد‌های خدمات رسان مرتبط با مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا را توصیه کرد.

همچنین هواشناسی استان هشدار نارنجی در پی کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما‌ی ۸ تا ۱۵ درجه سلسیوس از صبح پنج شنبه اسفند ٫۱۰تا صبح یک شنبه ۱۳ اسفند صادر کرد.

در شب و روز گذشته از ایستگاه‌های محمد آباد پسکوه ۱۴ میلی متر، کنگان ۸ میلی متر، سه قلعه ۶ میلی متر، محمد شهر و کریمو ۵ میلی متر بارش برف و باران گزارش شده است.

نخعی افزود: ایستگاه های خور، کلاته سورگ، چاه طالب، باغستان، دوست آباد، فتح آباد فردوس، خضری ۴ میلی متر، کلاته گاویچ، گزیک، ماهمیران، علی آباد زارعین، خوسف و قاین ۳ میلی متر ،خلف، اسدیه، مود، فردوس، سرایان، بیرجند، اسفزار، اسلامیه، حاجی آباد زیرکوه و سربیشه ۲ میلی متر، مختاران 1 میلی متر بارش برف و باران گزارش شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار