آغاز چهارمین مرحله تخلیه آب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما از فردا

ژاپن اعلام کرد که پس از طی شدن سه مرحله از تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما، این کشور فردا چهارشنبه مرحله چهارم تخلیه را آغاز خواهد کرد.

مقامات ژاپنی روز سه‌شنبه اعلام کردند که اپراتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی از فردا شروع به رهاسازی چهارمین مرحله آب تصفیه‌شده در اقیانوس خواهد کرد، زیرا این فرآیند آخرین تخلیه برای سال مالی منتهی به مارس آینده خواهد بود.

خبرگزاری کیودو ژاپن توضیح داد که این مرحله پس از اطمینان از مطابقت آخرین مرحله با استاندارد‌های تعیین شده توسط دولت مرکزی و شرکت هلدینگ برق توکیو انجام می‌شود، در حالی که آزادسازی آب تصفیه شده برای اولین بار در اوت گذشته با وجود مخالفت کشور‌هایی مانند چین آغاز شد.

همانند سه دور قبلی، در مجموع ۷۸۰۰ تن مایعات فرآوری شده در مدت حدود ۱۷ روز به اقیانوس آرام سرازیر خواهد شد. دولت ژاپن تاکید کرد که دفع آب تصفیه شده برای از کار انداختن نیروگاه هسته‌ای، که در پی زلزله ویرانگر و سونامی در سال ۲۰۱۱ دچار ذوب سوخت رآکتور شد، بسیار مهم است و انتظار می‌رود که آزادسازی آب برای نزدیک به سه دهه ادامه یابد.

به ادعای تپکو و دولت ژاپن، پس از سه بار تخلیه قبلی، هیچ سطح غیرعادی تریتیوم در آب‌های نزدیک اقیانوس مشاهده نشد. با این وجود چندی پیش نتایج یک نظرسنجی منتشر شده، نشان داد که در کره جنوبی از هر ۱۰ نفر، بیش از ۷ نفر نگران تخلیه آب رادیواکتیو تصفیه شده ژاپن از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا هستند.

با این وجود کشورهایی مانند چین و روسیه پس از رهاسازی این آب در اقیانوس، فرآورده‌های دریایی ژاپن را نمی‌خرند. وزارت خارجه چین همزمان با تخلیه اولین مرحله از آب رادیواکتیو اعلام کرد که این کشور به طور قاطع مخالف تخلیه آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام است، زیرا تخلیه آب‌های آلوده در دریا مساله‌ای نیست که تنها به ژاپن مرتبط باشد، بلکه موضوعی فرامرزی و مرتبط با شاخص‌های ایمنی در فعالیت‌های هسته‌ای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار