مک کال:

بلینکن اسناد خروج افغانستان را ارائه کند

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت وزیر امور خارجه این کشور مانع دریافت اسناد در مورد خروج از افغانستان شده است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای نگاشته که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در بسیاری از درخواست‌های کنگره برای دریافت اسناد در مورد خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان ممانعت کرده است.

در این نامه آمده است: «این وحشتناک است که بیش از دو سال پس از عقب‌نشینی مرگبار و پر هرج‌و‌مرج، این وزارت همچنان سیاست را به سیاست انتخاب می‌کند.»

مک‌کال افزوده است اگر بلینکن نتواند یافته‌های تیم «بررسی پس از اقدام را» را تا ۶ مارچ به کمیته‌اش ارایه نکند، او را به اتهام «تحقیر کنگره» بازداشت خواهد کرد.

رییس کمیته روایط خارجی مجلس نمایندگان امریکا تصریح کرده است: «وزارت امور خارجه با حسن‌نیت مذاکره نکرده و هم از احضاریه ماه جولای ۲۰۲۳ کمیته پیروی نکرده و هم تعهد شخصی ۱۱ آگست را برای همکاری با این تحقیقات انجام نداده است.»

دست‌رسی به این یافته‌ها، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا را کمک می‌کند که تحقیقات خود در مورد خروج از افغانستان را تکمیل و قوانین را برای جلوگیری از تکرار «اشتباهات فاجعه‌بار» ایجاد کند.

براساس این گزارش، اگر مک‌کال به تهدید خود در این مورد عمل کند، این اولین بار در تاریخ امریکا خواهد بود که یک وزیر امور خارجه به اتهام «توهین به کنگره» بازداشت می‌شود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه امریکا در ماه جولای گذشته گزارش ۸۷ صفحه‌ای را در مورد خروج این کشور از افغانستان که منجر به تسلط دوباره طالبان بر کشور شد، منتشر کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.