بیماری تالاسمی یک بیماری خونی جدی و پرخطر است

تالاسمی یکی از بیماری‌های ارثی خونی و ژنتیکی است که از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.

  ایوب کرد مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران ضمن تاکید بر اهمیت آزمایشات قبل ازدواج در بیماری تالاسمی عنوان کرد: با مراقبت‌های حین بارداری و آزمایشات قبل ازدواج میتوان از تولد نوزادن مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.
 
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان سیب و سوران ۳۱ زوج جهت انجام pnd۱ ارجاع و اعلام نتیجه ۱۰ مورد تاکنون صورت گرفته است.
 
وی گفت: لازم به ذکر است تعداد ۲۶ زوج جهت نمونه برداری از پرز‌های جنین (cvs) به مرکز پی ان دی استان مراجعه که از این تعداد ۴ مورد جنین ماژور تشخیص داده شده است و شاخص سقط درمانی ۱۰۰٪ گزارش شده است؛ و تعداد ۲۲ جنین سالم بوده اند که ادامه روند مراقبت‌های بارداری توسط پرسنل بهداشتی صورت می‌گیرد.
 
 کرد ادامه داد: زوجین پرخطر از نظر تالاسمی طبق نظر پزشک متخصص ژنتیک کاندید انجام PND۱ (تهیه و آزمایش نمونه خون از پدر، مادر، خواهر وبرادر خانم وآقا) معرفی و ارجاع داده می‌شوند، سپس پس از اعلام نتیجه pnd۱، قطع مراقبت ژنتیک یا ادامه مراقبت ژنتیک (انجام ازمایش pnd۲ درهر نوبت بارداری) گزارش خواهد شد؛ که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۷ زوج جهت آزمایشات تکمیلی ارجاع داده شده است.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران افزود: از تمام زوجین عزیز که قصد ازدواج دارند درخواست داریم به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی (تالاسمی و ...) جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه نمایند و از انجام عقد غیررسمی و بدون انجام آزمایشات خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار