رویکرد خراسان رضوی در موسیقی مقامی گسترش آموزش و اجراست

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رویکرد این اداره کل در باب موسیقی مقامی این استان، گسترش این نوع موسیقی در حوزه آموزش و اجرای آن است.

محمد حسین زاده گفت: امسال خراسان رضوی دوره خوبی را در حوزه موسیقی مقامی پشت سر گذاشت، این نوع موسیقی نشات گرفته از آداب و رسوم و ایمان و اعتقادات مردم این دیار بوده که جنوب و شمال خراسان را به هم متصل کرده و همه اشعار آن در مدح و ستایش حضرت حق و مدیحه سرایی پیرامون حضرت رسول و ائمه اطهار (ع) است.

وی اضافه کرد: امسال با محوریت شهرستان‌های خواف، تربت جام، تایباد و باخرز تمام اهالی موسیقی مقامی خراسان دور هم جمع شدند و در مدح ائمه به ویژه حضرت رضا (ع) به مدت چند شب در قالب "نغمه‌های رضوی" برنامه اجرا کردند، حضور مردم نیز در این برنامه‌ها بی نظیر بود و در خواف نیز جدا از زیبایی مدح خوانی، شور و حال مردم وصف ناپذیر بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مقوله "سرود" و گسترش آن در خراسان رضوی پرداخت و گفت: در مشهد سرود‌های زیادی که مبتنی بر معارف دینی و انقلابی مان باشد، تولید شده است که شاید کمتر شهری در کشور باشد که این تعداد گروه سرود آن هم در بین مردم در میادین و مدارس اجرا می‌کنند.

حسین زاده ادامه داد: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق مبارکی را رقم زد و برای نخستین بار سرود به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد که خراسان رضوی می‌تواند در تولید سرود اهل بیتی و معارفی و توحیدی در کشور پیشتاز باشد.

حضور هنرمندان تربت جام و قوچان در سی و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره حضور هنرمندان موسیقی استان در جشنواره موسیقی فجر گفت: تربت جام با داشتن بیش از ۵۰ گروه در رشته بازی‌های آیینی یکی از شهرستان‌های مطرح در این رشته است.

حسین زاده افزود: گروه بازی‌های آیینی "کیان جام" امسال به عنوان نماینده خراسان رضوی در سی و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر شرکت داشت و بخش‌های زیبایی از آیین‌های "آفر و حتن" را اجرا کردند.

وی اضافه کرد: نوازنده قوچانی نیما جمشیدی نیز قطعاتی از موسیقی مقامی را در جشنواره موسیقی فجر در تهران نواخت و گروه موسیقی بانوان "ژناوا" از قوچان هم قطعاتی از موسیقی نواحی خراسان را روی صحنه برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.