راهبردهای تحول‌سازمانی پیش‌شرط توفیق در امر پیشگیری از جرم

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: تدوین راهبردهای تحول سازمانی برای پیشگیری انتظامی از جرم با استفاده از رویکرد جهادی میسر می‌شود.

 غلامرضا باغ شیرین در نشست فرماندهان پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان بیان کرد: بدون شک باتوجه‌به شرایط موجود نمی‌توان از الگوهای مرسوم مدیریت با رویکرد بوروکراتیک یا لیبرالیستی توقع تحولات چشمگیر داشت، چرا که بدون شک مهم‌ترین رویکرد تحول‌آفرین و آینده‌ساز در ایران اسلامی، همان مدیریت جهادی است.

وی افزود: مدیریتی جهادی در خدمت‌رسانی که مهم‌ترین مؤلفه‌های آن ارزش‌مداری، مردم‌گرایی، پویایی، خودباوری، نوآوری، استمرار، انعطاف‌پذیری، ولایت محوری و دین‌محوری تلقی می‌شود. الگویی از مدیریت تحول‌آفرین که می‌تواند چشم‌اندازهای پیشرو را به‌ویژه در حوزه جرایم و آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی نموده و با سرعت و مسئولانه به آن تغییرات واکنش نشان دهد.

مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم معاونت گفت: در قوه قضائیه به‌ویژه در یک دهه اخیر، تفکر و مدیریت راهبردی در قالب عدالت ترمیمی، سیاست جنایی مشارکتی و کاهش پرونده‌های واصله به محاکم قضایی از طریق میانجیگری و فصل خصومت به یک گفتمان غالب مبدل شده و در این راستا ضرورت دارد تا راهبردهایی تدوین شود که گفتمان پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی را در زمان کمتر، با هزینه مناسب‌تر، کیفیت بالاتر و رضایت‌مندی بیشتر مردم و باتکیه‌بر عوامل درونی و بیرونی در جامعه محقق سازد.

باغ شیرین گفت: در واقع راهبردهای پیشگیرانه مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های کلان قضایی یا شبه قضایی تلقی می‌شوند که جهت‌گیری کلان حاکمیت در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی را تعیین می‌کند و چگونگی دستیابی به این هدف‌های کلان را نیز تبیین می‌کند.

وی گفت: یک برنامه جامع با رویکرد پیشگیرانه در ادارات و سازمان‌های حاکمیتی و مدنی، لزوماً باید همه‌جانبه و تلفیقی تدوین شود، علاوه‌برآن محاسن یا نقاط قوت اصلی سازمان‌ها را توأم با عوامل و تغییرات محیطی در نظر گرفت و با نگاهی واقع‌بینانه، طراحی و اجرای برنامه‌ها را به نحوی مدیریت و حمایت کنیم که از دستیابی به هدف‌های اصلی سازمان اطمینان حاصل نماییم و در این مسیر نگاه اصلی در دسته‌بندی اهداف مرتبط با پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، دسته‌بندی اهداف در سه برش زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

باغ شیرین افزود: در تدوین برنامه‌های پیشگیری، لزوماً باید به مقوله یادگیری کارمندان توجه داشت و زمینه را برای یادگیری سازمانی ایشان تسهیل کرد؛ علاوه بر این بایداز تجارب و سرفصل‌های علمی و نظام‌مند نیز در این حوزه بهره‌برداری مناسب کرد.

مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: تقویت و توسعه قابلیت‌های فناوری‌های پیشگیرانه، بهبود فرایندها و روش‌های انجام کار در پیشگیری از جرم، تلاش در راستای کاهش کمّی بزهکاران و پیشگیری از بزه‌دیدگی و مدیریت خطر بزه‌دیدگی، استفاده از نخبگان و اندیشمندان و جلب مشارکت ایشان در پیشگیری از جرم و آینده‌پژوهی در راستای ظهور جرایم جدید و ناآشنا و تدوین ادبیات نظری در حوزه راهبردهای پیشگیرانه دراین‌خصوص، برخی از الزامات و بایسته‌های تدوین راهبردهای پیشگیرانه و تحول‌سازمانی با رویکرد مدیریت جهادی محسوب می‌شود.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یکی از معاونت‌های مهم و تأثیرگذار در راستای تحقق اهداف مندرج در اصل ۱۵۶ قانون اساسی تلقی می‌شود و ضرورت دارد تا باهدف تحقق اهداف و سرفصل‌های سند تحول قضایی و برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای ذیل مفهوم مدیریت اقتضایی و توجه به ابعاد الگوی SWOT به‌عنوان پیش‌شرط تحول‌سازمانی داشته باشیم.

برچسب ها: وقوع جرم ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار