ثبت ۳۷ اثر به‌عنوان آثار ناملموس در فهرست آثار ملی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب گفت : در استان کرمانشاه با توجه به تنوع غذا‌های بومی و محلی اخیراً ۳۷ اثر به‌عنوان آثار ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت کرده است که ۴ غذای آن مربوط به شهرستان گیلانغرب است.

سیروس ادیب رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب ضمن تأکید بر جایگاه آثار ملی و باستانی گفت : آنچه تا چند سال اخیر از آثار ثبت‌شده می‌شنیدیم و در فهرست آثار ملی ثبت می‌شد آثار ملموس است؛ یعنی آثاری که نمود بیرونی دارند و می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

وی افزود: اما در کنار این آثار ملموس، میراث ناملموسی هم در دل جوامع مختلف وجود دارد که نیاز به حفاظت و حراست دارد و به دلیل ارزشش، باید جزئی از میراث همه مردم جهان معرفی شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب تصریح کرد: یونسکو علاوه بر ثبت آثار ملموس، ارزش‌ها و میراث ناملموس کشور‌ها هم به ثبت می‌رساند. ایران هم به‌عنوان یک کشور غنی در میراث فرهنگی، علاوه بر آثاری ملموسی که در یونسکو به ثبت رسانده، تاکنون اثر ناملموس هم در میراث جهانی دارد.

وی تنوع غذایی استان را زبانزد عنوان کرد و ادامه داد: در استان کرمانشاه با توجه به تنوع غذا‌های بومی و محلی اخیراً ۳۷ اثر به‌عنوان آثار ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت کرده است که ۴ غذای آن مربوط به شهرستان گیلانغرب است.

ادیب اسامی غذا‌های ثبت ملی شده گیلانغرب را مهارت تهیه و پخت ماش آو، مهارت تهیه و پخت قاورمه در خیک، مهارت تهیه و پخت کشک و خرما، مهارت تهیه و پخت نژی آو عنوان کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب گفت: در سال ۱۴۰۰ غذای دیگری بنام برنج و هلیره که یکی از غذا‌های خاص شهرستان گیلانغرب است در فهرست آثار ملی ایران ثبت ملی شده است که جای بس تشکر از کلیه مسوولین و افرادی دارد که جهت ثبت این آثار اقدام نموده‌اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.