در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

زنجیره حذف کاغذ بازی از بیمه‌های تکمیلی چه زمانی کامل می‌شود؟

به گفته مسئولان بیمه مرکزی، حذف کاغذ از بیمه تکمیلی در بخش دارو از اول اسفند عملیاتی خواهد شد و اگر این گام موفقیت آمیز باشد تا تیر سال آینده برای بقیه موارد هم کاغذ حذف خواهد شد.

حذف نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی، تکلیف قانونی زمین مانده‌ای که به دلایل مختلف زمان‌های متفاوتی برای عملیاتی شدن آن وعده داده شد! تا این که به تازگی رئیس کل بیمه مرکزی وعده زمانی اوایل اسفند را داد.

در همین راستا رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: مساله استقرار نظام هاب درمان، قریب به دو سال است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بیمه مرکزی قرار گرفته و نهاد ناظر صنعت بیمه برای به نتیجه رسیدن این پروژه ملی، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند.

علی استادهاشمی همکاری چند مجموعه دولتی و خصوصی را لازمه راه اندازی کامل پروژه هاب درمان اعلام کرد و افزود: در حقیقت وزارت بهداشت متولی بخش بهداشتی و درمانی کشور است و مسئولیت راه اندازی سامانه دیتاس را بر عهده دارد، اما هنوز مرکز اصلی دریافت داده‌ها به مرحله بهره برداری نهایی نرسیده است.

او با بیان تکالیف هر یک از دستگاه‌های مرتبط با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی، افزود: بیمه مرکزی گام‌های موثری در این عرصه برداشته و در صورت همراهی سایر دستگاه‌ها و ایفای تکالیف قانونی خود تا هفته اول اسفند نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو حذف می‌شود.

حالا سرانجام روز گذشته اعلام شد نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو از اول اسفند حذف خواهد شد و معاون نظارت بیمه مرکزی در این راستا اعلام کرد: شرکت‌های بیمه تکمیلی برای حذف کاغذ از فرآیند رسیدگی به نسخ الکترونیک دارویی از ابتدای اسفندماه، نسخ دارویی را بدون دریافت اسناد فیزیکی پذیرش می‌کنند.

بیمه تکمیلی
در ادامه هم باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری بیشتر از جزئیات و زمان پرداخت هزینه افراد به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او در این خصوص بیان کرد: در گام نخست اطلاعات مربوط به دارویی که از بیمه‌گر‌های پایه دریافت می‌کنیم را رسیدگی و از ابتدای اسفند بدون نیاز به کاغذ پرداخت خسارت را خواهیم داشت، اما این موضوع دو شرط اصلی دارد اول این که مرکز باید طرف قرارداد با بیمه پایه (تامین اجتماعی، سلامت) باشد و دوم ممیزی بیمه‌های پایه را پذیرفتیم و دیگر نیازی به مدرک هم نیست.

او افزود: علی‌رغم این که می‌دانیم مغایرت‌هایی وجود دارد و مبلغی که از فرد در داروخانه دریافت می‌شود بیشتر از مبلغ فاکتور است، اما ما بر اساس مبلغ فاکتور اقدامات را انجام می‌دهیم بر این اساس مطرح کردیم هر مبلغی که از مردم دریافت می‌شود را فاکتور کنید البته برای مردم هم پیامکی با جزئیات کامل جهت آگاهی ارسال خواهد شد.

او گفت: در نهایت شرکت‌های بیمه تکمیلی برای حذف کاغذ از فرآیند رسیدگی به نسخ الکترونیک دارویی از ابتدای اسفندماه، نسخ دارویی را بدون دریافت اسناد فیزیکی پذیرش می‌کنند و این را ابلاغ کردیم.

حداکثر زمان پرداخت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو برای افراد ۱۰ روز خواهد بود

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید: اگر مرکز با هیچ بیمه پایه و تکمیلی قرارداد نداشته باشد که فعلا در چرخه نیست و فرآیند همانند قبل کاغذی است، اما مراکزی که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند مراکزی که با بیمه‌های پایه و تکمیلی با هم قرارداد دارند و مراکزی که با بیمه پایه قرارداد دارند، اما با بیمه تکمیلی قراردادی ندارند مراکزی که با هر دو بیمه باهم قرارداد دارند دیگر اینجا فرد طرف حساب ما نیست و طرف حساب ما خود مرکز است که در این مسیر پول ظرف دوماه پرداخت خواهد شد. اما اگر مرکز با بیمه پایه قرارداد داشت، اما با بیمه تکمیلی قراردادی نداشت و فرد هزینه پرداخت کرده بود در این صورت زمان پرداخت ما به فرد حداکثر ۱۰ روزه است.

اما بنا به آنچه اعلام شده کاغذی بازی‌ها در خصوص بیمه تکمیلی فعلا تنها در بخش دارو حذف شده است و برای موارد دیگر مانند هزینه بستری همچنان افراد باید در پیچ و خم کاغذ بازی باشند در حالی که قانون تاکید بر تکمیل این زنجیره دارد.

در همین راستا هم باشگاه خبرنگاران جوان برای مشخص شدن زمان تکمیل این زنجیره حذف کاغذ از قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی موضوع را پیگیری کرد و او عنوان کرد: اغلب تعدد موارد در حوزه دارو بود اگر بخش دارو را با موفقیت جلو ببریم برای موارد دیگر مشکلات زیاد نخواهد بود و فکر می‌کنم نهایت تا تیر سال آینده این موضوع هم عملیاتی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بیمه مزخرف، پول دادی باید مجانی باشه
پول دادی تو سن 70 سالگی باید دوندگی هم داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بدبختی ایران هیچوقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تورابخدا آخه این چه بیمه تامین اجتماعی هست پول می‌دهیم هیج جا قبول نمیکن دوباره باید دنبال بیمه تکمیلی بگردیم خدا را خوش نمیاید قبول کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بیمه تامین اجتماعی رو درست کنید هر روز ۴ تا کاغذ اضافه‌تر برا اسناد بیمارستانی میخوان تکمیلی حالا مردم خیلی استفاده نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بجای بیمه از بانک ها شروع کنید که برا هر ضامن ۲۰تا برگه صرف میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
ما هفت ماهه مدارک تحویل دادیم بیمه آتیه پولش را نمی دهد لطفاً پیگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
افراد سالمند بیمه تکمیلی اند خدا رو خوش نمیاد اینقدر اذیت بشن با وجود بیماری و ناتوانی برای گرفتن هزینه دارو و درمانشان کلی معطل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
باورم نمیشه منو این همه خوشبختی محاله
United States of America
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
کاغذ بازیییییی رو همه جا حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
همش دروغه... هرجا میری هنوزم ازت مثل عهد بوق کپی مدارک میخوان. من نمیدونم این سیستم و اینترنت چیه جلوشون پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
حالا زود هست بزارید یک چند سال دیگه مردم سرگردان این کاغذ بازی باشن.لذت داره ملت ایران و ایرانی رو اذیت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
این کارا به کشور ما و مسولان ما نیامده می روی دکتر دارو یا آزمایش که واسط نوشته و درج الکترونیک کرده کود بهت می دهد داروخانه با کود یا شماره‌های که می زند میگه که ثبت نشده باید برگرد دکتر دوباره ثبت کند البته اگر یادش باشد که چه دارو یا آزمایشی بنویسدبرات ووو درد س ای خودش را دارد اون امارات و کشور های عربی هستند که سیستم کاغذ بازی حدودده سال می شه که برداشتن بدون هیچ مشکلی برید از اونا تجربه کسب کنید
آخرین اخبار