۱۶۰ هزار راس دام در بروجرد علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد

رییس شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: ۱۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.

امین مهدی‌زاده گفت:طرح عمومی واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سبک و سنگین شهرستان با همکاری بخش خصوصی و دولتی در مناطق روستایی شهرستان از دی ماه امسال آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست امسال نیز ۱۵۴ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد، افزود: بیماری تب برفکی از جمله مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر در جمعیت دام‌های سبک و سنگین بوده که با میزان واگیری نزدیک به ۱۰۰ درصد و تلفات بالا در دام‌ها باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری کشور و منطقه می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی بروجرد بیان کرد: علائم این بیماری دامی شامل مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، تب، بی حالی، لنگش، زخم‌های گسترده دهانی و کاهش اشتها و کم شدن تولید شیر و گوشت است.

مهدی زاده اضافه کرد: اگرچه بیماری تب برفکی می‌تواند از حیوان‌ها به انسان منتقل شود و همه ترشحات بدن دام، هوای بازدم، مایعات تاول موجود در دهان و پا و سلول‌های پوستی کنده شده حاوی ویروس است و می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی به صورت مستقیم به آسانی از یک دام به دام دیگر منتقل می‌شود، زیرا مقدار ویروس در هوای بازدم و ذرات ریز تنفسی دام‌ها زیاد است.

رییس شبکه دامپزشکی بروجرد یادآور شد: انتقال غیرمستقیم این ویروس به صورت مکانیکی با انواع وسایل و ابزار دامداری از قبیل وسیله نقلیه کاربردی در توزیع غذای دام، ماشین و تجهیزات حمل شیر، بستر دام، امکانات نگهداری دام، لباس و سایر ابزار آلات دامپروری آلوده به ویروس تب برفکی و همچنین توسط ترشحات دام از قبیل بزاق، شیر و مدفوع منتقل می‌شود.

مهدی زاده افزود: با توجه به مشاهده مواردی از کانون‌های تب برفکی در برخی مناطق کشور و استان نیاز است دامداران برای پیشگیری از شیوع تب برفکی و جلوگیری از ابتلای دام خود به این بیماری ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه ای، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

وی گفت: مهمترین راه جلوگیری از شیـــوع این بیماری ایجاد ایمنی در دام‌ها از طـریق مایه کوبی، انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای است.

رییس شبکه دامپزشکی بروجرد اظهار کرد: مهمترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله جلوگیری از ورود دام آلوده و حامل ویروس به دامداری‌های صنعتی و سنتی و ضدعفونی کلیه وسایل نقلیه ورودی به دامداری‌ها و ضدعفونی مداوم و رفع آلودگی دامداری‌های آلوده تا رفع کامل بیماری است.

 

برچسب ها: واکسن ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار