کاسبی دلاری با سگ‌های ولگرد تهران!

باور کردنی نیست اما حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌های تهران برای بعضی‌ها نان و آب دارد، لقمه چربی است که از آن پول درمی‌آورند، آن هم از آن ور آب و به دلار و یورو.

کسانی که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را سیاسی کرده‌اند و در فضای مجازی با تصاویر آن‌ها در حالی که در خیابان توسط نیرو‌های شهرداری جمع‌آوری می‌شوند، ترحم می‌خرند آن هم به قیمت‌های بالا. چهاردهم مهر امسال بود که ۳سگ ولگرد به کودکی ۵ساله در پارک پردیسان حمله و او را مصدوم کردند؛ سگ‌هایی که هیچ‌کس جلودار آن‌ها نبود و در نهایت بعد از چند دقیقه مسئولان حفاظت پارک توانستند کودک را از چنگال‌شان نجات دهند؛ داستانی که نخستین‌بار نبود که رخ می‌داد و آخرین بار هم نخواهد بود و همین باعث شده که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در صدر خواسته‌های مردم و عملیات‌های شهری باشد.

هر روز قبل از اینکه خورشید در آسمان جاخوش کند، آن‌ها با سیاهه‌ای از پیام‌های مردمی در دست راهی خیابان می‌شوند تا سگ‌های ولگرد را از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر جمع‌آوری کنند. نیرو‌های مخصوص جمع‌آوری سگ با پراید وانت‌های سفیدرنگ هر نقطه‌ای که از قبل مشخص شده باشد را گز می‌کنند و زمانی که نخستین نشانه‌ای از سگ ولگرد عیان شد با استفاده از ابزار خاص یا حتی با دستان خالی، سگ را در پشت وانت جای می‌دهند تا در کنار سگ‌های دیگر راهی مرکز آرادکوه شود.

دردسر جدید جمع‌آوری سگ‌های ولگرد

فردین که ۷سال از نخستین روز کاری‌اش در اکیپ‌های سگ‌گیری می‌گذرد، زمانی که با چشمش رد سگی که ۲۰۰متر دورتر است را رصد می‌کند، در رابطه با مسائل کارش می‌گوید: «کار ما دردسر‌های زیادی داره که شاید کسی اصلا به فکرش نرسه؛ اینکه باید دنبال سگا توی کوچه و پس‌کوچه‌ها بدویم؛ اینکه وقتی سگ بیهوش شد باید مثل یک بچه بغلش کنیم و پشت وانت بذاریم؛ اینکه اگه حواسمون نباشه، سگ یهو گازمون می‌گیره و... همه اینا خودش یه جور داستان داره، اما شاید باورتون نشه یکی از دردسر‌های جدی ما، همین آدمایی هستن که خودشون رو حامی حیوانات نشون می‌دن، اما حامی‌نما هستن.»

امان از حامی‌های دروغین سگ‌های ولگرد

در همین حین یکی از نیرو‌های اکیپ، دارتی را از خودرو بیرون می‌آورد و سوزن حاوی داروی بیهوشی را به سمت سگ نشانه می‌گیرد. فردین که در کنار دوستانش منتظر ایستاده است تا داروی بیهوشی رقیق شده بر بدن سگ سیاه اثر کند، از حامی‌نما‌ها گلایه می‌کند. او که دل‌پری از حامی‌نما‌ها دارد، ادامه می‌دهد: «این افراد مدام مانع کار ما می‌شن، دوست دارن که سگ داخل محدوده که هست، بمونه، چون برای اونا درآمدزایی داره. بعضی از این گروه‌ها نه‌تن‌ها از حامیان داخلی، بلکه از حامی‌های خارجی پول می‌گیرن و می‌گن که سگ باید در همین محدوده‌ای که هست، بمونه، اونا اصلا براشون مهم نیست که شهروند نارضایتی دارن یا گازگرفتگی اتفاق افتاده؛ فقط پول براشون مهمه.» صفحات مجازی عرصه فعالیت بسیاری از حامیان حیوانات ازجمله سگ‌هاست، اما در این میان تشخیص واقعیت از دروغ بسیار دشوار می‌شود: «این آدما پیچ اینستاگرامی می‌سازن و چند هزار فالوئر جمع می‌کنن، شما تصور کنید که اگه هر کدوم از این فالوئر‌ها ۵هزار تومان هم واریز کنن، کلی پول جمع می‌شه. ماجرا اینه که سگ‌های ولگرد منبع درآمد ثابت برای خیلی از این حامی‌نما‌ها شدن و به‌خاطر همین تا ما رو می‌بینن که می‌خواهیم سگ‌ها رو جمع کنیم، سریع بهمون حمله می‌کنن.»

کار برای نیرو‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مناطق شمال تهران سخت‌تر از سایر مناطق است؛ چراکه بسیاری از گروه‌های حامی‌نما در این مناطق فعال هستند و به‌محض ورود اکیپ‌ها به سرعت در منطقه حاضر می‌شوند و حتی در مواردی با چماق به این افراد حمله می‌کنند: «چون این کار برایشان منفعت مالی داره، خیلی از این حامی‌نما‌ها به سمت ما حمله می‌کنن و به مردم می‌گن که ما سگ رو می‌کشیم، اما این واقعیت نیست. ما سگ‌ها رو جمع می‌کنیم و می‌بریم در مراکز نگهداری. بعضی از حامی‌های واقعی که با شهرداری ارتباط دارند، به مراکز سر می‌زنن و می‌بینند که کار ما چطوریه. متأسفانه بعضی از این حامی‌نما‌ها در مناطقی به بچه‌های ما حمله کردند، زد و خورد پیش آمده است و نه‌تن‌ها به ماشینامون آسیب می‌زنن، حتی با چماق و چاقو بچه‌هامون رو مجروح می‌کنن. همین چندوقت پیش یک نفر توی منطقه یک وقتی دیدند که بچه‌های ما دارن سگ‌ها رو جمع می‌کنن، چند تا شیشه از بالای برج پرت کرد که خدا رحم کرد و به بچه‌هامون نخورد. یک بار هم با چماق به سر یکی از بچه‌هامون زدن که بنده خدا راهی بیمارستان شد.» در کنار این خاطرات بد، خاطرات خوب هم وجود دارد: «کنار این آدما که منفعت‌شون با زیاد شدن سگ‌های ولگرد گره خورده، خیلی از آدما وقتی می‌بینن ما این سگ‌ها رو جمع می‌کنیم، ما رو دعا می‌کنن و می‌گن دمتون گرم که ما رو از شر این سگ‌ها خلاص کردید.»

کسب درآمد از جابه‌جایی سگ‌ها

سگ‌های ولگرد به یک زنجیره درآمدزا برای برخی افراد تبدیل شده‌اند و در کنار چهره‌های واقعی حامی حیوانات، افراد بسیاری تنها با هدف کسب درآمد در این مسیر قدم برمی‌دارند. یکی از حلقه‌های این زنجیره مربوط به افرادی است که با فراهم کردن یک وانت پراید، دارت و مواد بیهوش‌کننده، درآمد کسب می‌کنند. محمد در این مورد توضیح می‌دهد: «چند سال پیش فردی برای چند روز پیش ما آمد. توی چند وقت نحوه کار با دارت تزریق داروی بیهوشی و زنده‌گیری سگ را یاد گرفت، اما بعد رفت. چند وقت که گذشت فهمیدیم که این آقا یک کسب‌وکاری برای خودش راه انداخته و با حامی‌های سگ همکاری می‌کنه. این آدم الان یک پراید وانت با ۶تا نیرو داره، با کار کردن برای حامی‌ها کلی وضع زندگیش خوب شده و یه چهاردیواری هم اطراف تهران گرفته که وقتی نیاز بود، سگ‌ها رو نگهداری کنه.» عقیم‌سازی و جابه‌جایی یکی از منابع اصلی درآمد این افراد است: «الان مثلا اگر یک سگ ولگرد بخواد عقیم بشه، باید ۶روز توی کلینیک بمونه که برای هر شب ۳۰۰هزار تومان پول پانسیون می‌گیرن، بعضی‌ها مثل همین بنده خدا، می‌ره یک چهاردیواری رو تبدیل به پانسیون می‌کنه که برای کار‌های درمانی یا حتی وقتی سگ‌ها رو شهرداری می‌خواد جمع کنه، حامی‌ها سراغ این آدما می‌رن و سگ‌ها رو برای چند روز به این‌ها می‌سپرن تا آب از آسیاب بیفته. فکر کنم شبی ۱۵۰هزار تومان برای نگهداری سگ‌های ولگرد می‌گیرن؛ مثلا وقتی می‌خوان سگ رو عقیم کنن، آدمایی مثل همین آقا که گفتم، می‌رن و ۲میلیون تومان می‌گیرن که سگ رو ببرن و بیارن.»

پرداخت دیه به‌دلیل حمله سگ

حمله هر سگ ولگرد به شهروندان پای پیمانکاران جمع‌آوری سگ‌ها نوشته می‌شود و اگر این سگ‌ها فردی را گاز بگیرند، پیمانکاران باید دیه پرداخت کنند. محمد، یکی از اعضای فعال در اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این رابطه توضیح داد: «هر روز خبری از گازگرفتگی سگ‌ها به ما می‌رسه. همین چند وقت پیش بود که چندتا سگ به یه خانم روبه‌روی بیمارستان هفتم‌تیر شهرری حمله کردن و تا یه مسیری روی زمین کشوندنش. تمام بدن این خانم زخمی شد. با شکایت این خانم، برای پیمانکار پرونده ایجاد کردن و با توجه به آسیب‌هایی که این خانم دیده بود، دیه پرداخت شد.» به‌گفته او «حتی یه مورد هم بود که یه آقای موتورسوار به سگ ولگرد برخورد کرد، راکب موتور بر اثر شدت ضربه از موتور پایین می‌افته و آسیب می‌بینه؛ با اینکه راننده موتورسیکلت گواهینامه نداشت، پیمانکار مجبور شد که دیه بده.»

تصادف مرگبار با سگ‌های ولگرد

حضور سگ‌های ولگرد در شهر تنها به گازگرفتگی شهروندان ختم نمی‌شود و در میان آمار‌های نگران‌کننده در مورد گازگرفتگی نباید از کنار حوادثی که به‌دلیل پرسه زدن این سگ‌ها در شهر رقم می‌خورد، به‌راحتی عبور کرد: «به جز دست و پا شکستن‌ها، همین چند شب پیش یه آقایی که با موتور سنگین توی اتوبان بابایی در حال حرکت بود با یه سگ ولگرد تصادف کرد که، چون سرعت بالا بود، اون آقا کشته شد. اینا ماجرا‌هایی است که مردم نمی‌بینن و فکر می‌کنن که تمام دردسر‌های سگ‌های ولگرد به گازگرفتگی محدود می‌شه، اما واقعیت چیزی بیش‌از اینه.» وجود سگ‌های ولگرد در تهران در کنار دردسر‌هایی همچون هراس شهروندان، آلوده شدن فضا‌های شهری و حوادث رانندگی به یک منبع درآمد برای برخی حامی‌نما‌ها تبدیل شده است که از هیچ راهی برای حفظ زیستگاه سگ‌های ولگرد در شهر دریغ نمی‌کنند.

داوود گودرزی، مدیر کنترل حیوانات شهری شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران با حضور ۱۲تیم در حال زنده‌گیری سگ‌هاست و تمام پیام‌های ۱۳۷ در رابطه با سگ‌ها به ما ارجاع می‌شود. با توجه به پیام‌های ۱۳۷، روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ قلاده سگ را زنده‌گیری می‌کنیم. تمام این سگ‌ها به پناهگاه ما در آرادکوه منتقل می‌شوند. در آرادکوه نزدیک به ۱۸۰۰قلاده سگ نگهداری می‌شوند و با توجه به نقش‌آفرینی برخی حامیان و خیرین باید گفت که در هرماه نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان برای هر سگ هزینه می‌شود.

او افزود: مناطق آلوده تهران از نظر حضور سگ‌های ولگرد، مناطق حاشیه‌ای تهران هستند. با توجه به اینکه در این مناطق زیستگاه‌های طبیعی وجود دارد و با معضل رهاسازی سگ از شهر‌های همجوار و فاقد پناهگاه در این مناطق روبه‌رو هستیم، بیشترین آلودگی برای مناطق یک، ۵، ۲۲، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۱۳ و ۴ است. از مردم درخواست داریم که به گروه‌های حامی‌نما که در شبکه‌های مجازی نیز بسیار فعال هستند کمک نکنند و پول به حسابشان نریزند؛ چراکه این گروه‌ها از طریق کمک‌های مردمی، درآمد چشمگیری کسب می‌کنند. چنین رفتاری موجب می‌شود که تعداد سگ‌ها در شهر بیشتر شود. حامیان در بعضی مناطق، قلمرو‌هایی برای خود مشخص و هر گروه یک پارک و فضای شهری را قرق کرده‌اند، متأسفانه این اتفاق بیشتر در مناطق یک، ۵ و ۲۲ مشاهده می‌شود.

گودرزی با اشاره به فعالیت حامی نماها، توضیح داد: زمانی که ما در این مناطق دست به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌زنیم و با زحمت بسیار تعداد سگ‌ها را به صفر می‌رسانیم، باز می‌بینیم که این حامی‌نماها، سگ‌ها را در منطقه رها می‌کنند تا منبع درآمدشان حفظ شود. با وجود اینکه در دستورالعمل وزارت کشور، نهاد‌های مختلف همچون فراجا، سازمان قضایی، وزارت بهداشت و... مسئول هستند، اما در حال حاضر تنها شهرداری در میدان عمل است. متأسفانه همکاری با این اکیپ‌ها به کلانتری‌ها اطلاع‌رسانی نشده است و این کار را سخت‌تر می‌کند. در حال حاضر تنها شهرداری در این حوزه فعال است. حامی‌نما‌ها در بسیاری از موارد در روند کار ما اخلال ایجاد و به نیرو‌های ما حمله می‌کنند. چند روز پیش نیرو‌های ما را در منطقه ۲۲ و یک به قصد کشت زده‌اند.

او در رابطه با مجروج شدن نیرو‌های جمع آوری سگ‌های ولگرد، گفت: یکی از نیرو‌های اکیپ زنده‌گیری سگ، به‌دلیل ضربه‌ای که با چوب به سرش وارد کرده بودند به‌شدت مصدوم شد. برخی از این حامی‌نماها، اراذل هستند و برخی نیز در اطراف خود عده‌ای چماق به‌دست را جمع می‌کنند. با وجود تمام این اتفاقات، شاهد هستیم که وقتی نیرو‌های کلانتری به محل درگیری می‌آیند، می‌گویند که ما دستور کاری نداریم.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
دخترخانمی با مظلومیت وحالت التماس ازصاحب مغازه برای بچه اش آب میخواست جوری که دل آدم به دردمیامدباصدای همراه دختر که داشت از ته دل وجان میگفت"الهی قربونت برم مامان،تشنه ات بود؟!بخورمامان بخور مامان"به سمتشون برگشتم که یه دفعه از دیدن دوتا چشم درشت سیاه شوکه شدم !بچه تشنه لب بغلش یه سگ سفیدکوچولوبود!! مات ومبهوت موندم ازدختری که خودشو مادر سگ میدونست وقربون صدقه بچه سگش میرفت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ولی خداوکیلی نزدیک جاده به سگا غذا ندین
عادت کردن میان لب جاده هم خودشونو ب کشتن میدن هم مردمو
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۱:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
آقا چرا همه نظرات رو سانسور میکنید
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۱:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
کلا حرفهای این آقا دروغه خودشو الکی دلسوزه حیوونا جا زده از کل حرفهایی که زده راحت آدم متوجه میشه دشمن شماره یک سگهاست ،این زبون بسته ها چه هیزم تری به تو فروختن که یه خط بر علیه حامی نماها مینویسی بعد دو سه تا پاراگراف بر علیه سگهای ولگرد که فلان کردن بهمان کردن چرا از آزاری که آدمها بر سر این مخلوقات خداوند میارن نمینویسی حیوانی که با نفرت تمام دست و پایش بوسیله پرتاب آجر یا سنگ شکسته میشه ، زبانی هم نداره مثل تو فریاد بزنه بگه آخ دستم ، پایم شکست ،نهایتا بتونه خودشو از دست امثال شما به یه گوشه امن برسونه و همونجا از بی غذایی و تشنگی خلاص بشه
ولی پروردگار خالق بر همه چیز آگاه هست و مطمئن باش جواب این همه ظلم به این مخلوقات نازنین رو به موقع میده
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۰:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
باید شهرداری ها در مناطق حاشیه شهر مراکزی رو برای نگهداری حیوانات تاسیس کنند و در آن مراکز دامپزشک و ... استخدام کنند و مردم برای بازدید بتوانند به این مراکز بروند و با پرداخت هزینه ای سرپرستی حیوان مورد نظرشون رو بر عهده بگیرن و این طوری هم خدا راضیه و هم بنده خدا و انسانیت هم لگد مال نشده،وقتی مردم با چشم خودشون ببینند که در این مراکز از حیوانات نگه داری میشه دیگه به رفتار شهرداری با این سگ ها ایراد نمیگیرن،ولی انچه من درمورد رفتار شهرداری با سگ ها شنیدم حاکی از اینه که این ها با تزریق اسید و یا دارت سمی و ... این حیواناتی که خداوند حق حیات رو به آنها داده رو میکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
به هم وطن هایی که اینچنین بی‌رحمانه و غیر انسانی در مورد این مخلوقات خداوند نظرمیدهند توصیه میکنم برنامه زندگی پس از زندگی رو یکبار ببیند شاید آگاه شوند. در ضمن کاش در مورد اختلاس های میلیاردی هم که در کشور انجام میشه و سفره های مردم رو کوچک و کوچک تر میکنه نسخه ای میپیچیدید و اینقدر مورد توجهتون بود
Iran (Islamic Republic of)
بازیار
۰۸:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
تکریم و اکرام حیوانات در اسلام وجود دارد به همین دلیل رسیدگی و مهربانی به حیوانات در عرف اجتماعی و انسانی برآیند مثبت داردبا افتخار یک حامی هستم و بارعایت استانداردهای علمی به این امر مشغولم. چرا که دنیا فقط متعلق به ما انسانها نیست وبنا بر آموزه های دینی احترام به طبیعت و همه عناصر آن منجر به خیر و برکت در زندگی شده و عین مسئولیت اجتماعی است. همین سگ ها در اتش سوزی ها و زلزله و بهمن و.... به داد همین انسان هایی میرسند که اینطور بیرحمانه در مورد سگ ها نظر میدهند . اگاه باشیم و بیدار که عاقبت همه ما یک وجب خاک هست و همه باید در پیشگاه خداوند به خاطر اعمالمان پاسخ گو باشیم.
Germany
مخلصی
۰۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
کاش انسان های مثل شما بیشتر در کره زمین بودند باشد که جهان هستی و حیوانات رنگ آرامش را به خود ببینند
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
من از شما سپاسگزارم وممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
سلام
حیوان جاش تو بیابون وجنگله تو شهر که بچه وسالمند تردد می کنه نباید سگ پرسه بزنه دمتون گرم هرکاری میتونید بکنید تا این سگها جمع شوند
بعضیها را من خودم دیدم یه جوری به سگه مامان مامان میگه فکر نکنم تا حالا بچشو اینجوری صدا کرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
لطفا شما هم هی نزایید که زیادی جمعیت انسانها حتی کوهها رو صاف کرده و کل دنیارو گرفتید سگ که جای خود داره کل طبیعتو نابود کردید هروقت شمای انسان حدخودتو دانستیدو طبیعتو به گند نکشیدید اونوقت واسه بقیه موجودات تعیین تکلیف کنید
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۱:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
یه ذره از مغزت کا بکش ، دیگه جایی مونده که این زبون بسته ها از دست ما انسانها بهش پناه ببرن بقول این دوستمون ،کوه و جنگل و کل طبیعت رو داریم صاف میکنیم زرت و زرت هم تولید مثل میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۵:۱۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
من از زمان قدیم سال پنجاه وشش یادمه که شهرداری سگهای ولگردرا با تیر بیهوش میکرد و میبرد وهنوزم این داستان ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
باید سگهای ولگرد رو بعد از واکسیناسیون و شل و پل کردن تو طبیعت بعنوان غذای پلنگ‌ها و خرس‌ها و گرگها رها کرد مخصوصا تو زمستونا که وحوش به انسانها و دامها نزدیک نشن و جونشون به خطر نیافته
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
هرچی فکرکردم که چی بهت بگم که حقتو بذارم کف دستت هیچی پیدانکردم وقتی تااین حد از درجه ی انسانیت ساقطی هرچیم بگم واسه کسیکه شعور ودرک وفهم نداره با نگفتنم یکیه
Germany
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
کسی که به حیوانات ظلم کند
در ارتباطش با انسان ها
هم ظالم خواهد بود.
قلب یک انسان را می توان
از نحوه رفتارش با حیوانات
قضاوت کرد.
اگر چهار جا میرفتین از محل زندگی و مغز کوچیکتون اون طرفتر میدیدین تنها شمایین که به خودتون هم رحم نمی‌کنید چه برسه به حیوان زبون بسته
همون کشور همسایه ترکیه پر شده از سگ و گربه خیابونی همه هم با آرامش زندگی میکنن در کنار هم
سگ انقدر شعور داره که تا پا رو دمش نذاری و اذیتش نکنی پاچتو نگیره پس شماها ببینین چه کردین با این جماعت زبون بسته
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
فرزند آوری؟نه سگ ببشتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سگارو تحویل سگ پرستا بدین برای نگهداری. هرکدومم که مرد، مریض و ضعیف شد پدر نگهدارنده شو در بیارین. خود بخود این بساط جمع میشه
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۱:۱۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
تو معلومه آدم مریضی هستی خودتو به یه متخصص نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سگ = استرس = بیماری های روحی روانی برای زن و بجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
اتفاقا روانشناسان نگهداری از حیوانات را طور دیگه ای تعریف کردن شماها مال عهد بوقید که خودخواهی همه وجودتونو پوشونده فقط زمین را حق آدمای خودخواه میدونید بخدا اگر جامعه قانون نداشت هم نوع خودتونو میکشید گرچه هنوز هم بعضی جاها هست سر زمین و آب به جان هم میفتید پس زیاد به خودتون نبالید فقط حیوانهای ناطقید
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۷:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سگ پرستهارا جریمه سنگین بابت هرسگ ولگرد که کسی را آزار کرد بکنید تا به ....بیفتن .سگ زیادشده واکو سیستم بهم خورده همین سگها یوزوآهو وحیوانهای دیگررا ازبین برده اند .
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۱:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
بابا کارشناس ،تو رو یه بار نزدن با این کله مغز فندقیت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
این‌قدر در حق این حیوانات ظلم میکنید که وضعیت کشور و مردم اینه. سایه فقر و بدبختی همه جا هست. اون زبونبسته ها هم مخلوقات خدا هستند و آهشون دامنتون رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
حق دارن بیان از گرونی دزدی بگن حق بده بهشون بزنن جاده خاکی
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۷:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
خسته نباشید .این سگهای ولگرد ی باید زیرنظر شهرداری جمع آوری شوند بله توی اینستا خیلی ها حامی هستن ولی دروغگو هستن ولی بعضی هاهم ازسگها نگهداری می کن به نظر من آنها باید با شهرداری هماهنگ شوند چون سگها اگرزیادباشن به طبیعت صدمه هم میزنن.خداخیرتان بدهد من با آزار حیوانات موافق نیستم .ولی باید اشتباهی که حامی یان بی تجربه انجام میدهند را پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۴۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
اگه تعداد سگ ها صفر بشه ، شهرداری بودجه از کجا بیاره ویا تخصیص صادر کنه
Germany
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
همانطور که خداوند در سوره بقره میفرمایند
فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ
جای بسی تعجب داره که هموطنان ما چطور با قضاوت قلب در مورد آفریده های خدا حکم صادر میکنند . باشد که در پیشگاه خداوند جوابگو باشیم
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
سگ های ولگرد را را آزمایش ازشون بگیرید واکسن بهشون بزنید صادر کنید کشور چین در عوض خودروهای چینی خوب وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
اتفاقا این شو رو پیمانکاران شهرداری قصی القلبی دارن راه میندازن که دوباره بتونن از این مخلوقات خدا کاسبی کنن درسته یه عده حامی نما هستن ولی اکثریت تمام پول و انرژیشون رو گذاشتن برای کمک به این زبون بسته اونم تو کشوری که اسلامی بودن رو یدک میکشه بهترین راه تشکیل یک سازمان قانونی هست و کنترل از طریق روش های علمی و انسانی مثل ترکیه
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
سگ های ولگرد را را آزمایش ازشون بگیرید واکسن بهشون بزنید صادر کنید کشور چین در عوض خودروهای چینی خوب وارد کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
شما هم حتما یه آزمایش روانی بدین قطعا برای درمان باید بفرستند شما رو تیمارستان هلی چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
مریض عقده ای . زورت به ادما نرسیده فشاری شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
اونا مگه خودشون سگ ولگرد ندارن...دونه ی چن حساب کردی ک میخوای ماشینم بهت بدن..خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
اگر رحمی داشته باشید سگ هم حیوانی هست وفادار منتها اگر شهرداری بخواهد می تواند دور از شهر محل زندگی اینها را جای گزین کند ما انسانها نباید ازارمان به این حیوانهابرسد من خیلی سک ولکردی دیدم که اصلا هیچ آزاری ندارد اگر از حیوانی بترسی نا خدا گاه حیوان می فهمد به جلوی آن شخص می رود سگها هم از جمله این حیوانات هستند یه زمانی خیلی آزاری از طرف شهرداری ودولت به این حیوانها رسیده در ایران حیوان آزاری رواج بود گناه هست
United States of America
ع امین
۰۸:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
اینها همه مزخرف است من رفتم پسماند ورامین و همچنین کهریزک دیدم چه جنایتی در حق این فرشته های معصوم میکنند حتی،ساخت و سازی که انجام شد در زباله دان پسماند ورامین را با بلدوزر خراب کردند آبخوریشان را که با کمک مردم ساخته شده بود ویران مردند شهرداری منابع طبیعی و محط زیست ختی دولت جنایت کار هستند و دستشان بخون پاک این بی پناهان آلوده است.حالا بکشید و آنقدر دروغ به خورد مردم فریب خورده ندهید کارتان از ریشه خرابه مملکتی که با رانت و دزدی اداره میشه باید هم از کنار سگهای بی پناه مافیا بیرون بزنه دست آقازاده ها در کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
این فرشته های معصوم رو جمع کن ببر خونه خودت ازشون نگهداری کن قطعا تو لیاقت چنین فرشته هایی رو داری!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
همه مخلوقات خدا مهم هستند منتها ما انسانها با دخالتهای بیجا و آگاهی کم و جو گیری زیاد! و ارتباط اجتماعی کم! که باعث می شود این ارتباط با حیوان بیشتر شود! فرهنگ ضعیف و ساده اندیشی و توهم کلاس و لاکچری بودن! و.. نظم طبیعت را به هم می زنیم! بدیهی است گیاهان و آبزیان و پرندگان و پستانداران و .. در شرایط بهتر و طبیعی تری می توانند زندگی کنند وقتی ما آدمها هوا و آب و محیط زیست را آلوده نکنیم و با اسیر کردن و دخالتهای بی مورد غذا دهی های بی حساب! اکوسیستم آنها را به هم نریزیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
باید به سگ های خاص که برای نگهبانی در فضای مناسب مثل باغ هستند مجوز داد وبا کسانی که مجوز نگهداری یک سگ را ندارند و ادعای داشتن سگ ولگرد می کنند جریمه فوق سنگین شوند و دارایی آنها مصادره گردد و به زندان بروند تا امنیت جامعه را به مخاطره نیندازند باید مجلس قانون وضع کند حتی برای راه رفتن سگ های مجوز دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
تو رو خدا سگ های ولگرد رو جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
با رفتار خوب با این زبان بسته های وفادار موافقیم....اما یک سری ی جوری ب این حیوانات مامان مامان میگن ک انگار خودشون زایدن اینارو...اگه ی کودک کار رو ب سرپرستی بگیری هزاران بار ارزشمندتره..همین اشخاص باعث افزایش جمعیت این زبان بسته ها ..شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
شما مگر علم غیب داری شاید خودشون زاییدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
به مردم تفنگ بدین خودشون سگها رو بکشند. در عوض از اون طرف شهرداری ها رو جریمه سنگین کنید.
یا سگ ها رو به چینی ها بفروشید، خودشون هم میان جمع میکنند و میبرند و میخورند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
داعش منتطر شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تو آدم نیستی چه برسه مسلمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
باید با حامی نما ها به شدت برخورد گردد و اکیپ جمع آوری سگها به همراه چند مامور نیروی انتظامی با اختیارات کامل وارد عمل شوند و هرکس خواست مانع شود سگ را بگیرند ببرند یکماه در خانه آن شخص ببندند و ازش بخواهند نگهداری اش کنند‌
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۳:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
نقص و ضعف قانون و ضعف اجرای اون ، ریشه ی بسیاری از مشکلات کشوره .
وقتی با اون اراذل و اوباش که ادعای حامی حیوانات بودن دارن ، به شدت و محکم برخورد قضایی بشه و مجبور به پرداخت خسارت های ناشی از حضور سگ ها بشن و به دلیل بی احترامی به اجرای قانون مجازات سنگین بشن ، دیگه اینطوری به قانون دهن کجی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تو رو خدا شما صدای ما رو به مسئولین برسونین آخه این چه وضعشه پسر کوچیک دارم وقتی میرم بیرون میترسم مخصوصا وقتیکه گله ای حرکت میکنن،یه ماه نشده تو باسمنج تبریز یه پسر ۸ساله رو خوردن،جوونای ما شهید شدن که آرامش و امنیت داشته باشیم نه اینکه از دست سگها تو کوچه آرامش نداشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
باید سگ هل از سطح شهر جمع بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
وقتی از اونور آب بابت حمایت از حیوانات براشون دلار میفرستن، یعنی این جماعت‌ ارز آوری دارن دیگه. پس قدرشونو بدونین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
حامی نماها که هیچ خود حامیا رو هم بفرستید تو گونی تا می‌خورن بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
فکرکردی که خالق هستی فقط شما رو آفریده! ظلم به دیگر مخلوقات خدا گناهی نابخشودنی است! اگر که بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بخدا حرف حق زدی بهترین جوابی بود که شنیدم البته من پیشنهاد میدم حامی نماها، حامی ها و خود سگها را با هم توی گونیهای بزرگ جا بدند و درشو ببندن و اساسی بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
حالا این بالا شهری های به ظاهر ادم چرا اینقدر حامی سگ ولگرد هستند،چرا اینقدر زندگی سگی دوست دارن! اها بوی پول میاد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
چـــون ذاتــآً ســگ هستند شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
لعنت به سگ پرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
کسی که به حیوانات احتراتم میزاره سگ پرست نیست کسی که کاسه لیسی میکنه و چشمای کریه شو به روی همه واقعیت ها میبنده از نجاسات جهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگها تا فاصله 30کیلومتری بوی سگهای دیگر را تشخیص میدهند افزایش سگ گردانی و نگهداری سگهای خانگی باعث جذب بیشتر سگهای ولگرد به شهرها و مناطق مسکونی می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمانی که خواستند سگ های ولگرد را جمع کنند سالها پیش عده ای مانع شدند الان که خیلی زیاد شد در همه شهرها بازم مانع میشن انگار دوست دارن سگ ها کنار ادم ها زندگی کنند
Sweden
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
عزیز من شما وظیفه شریفت را انجام بده که میدهی ،اون کسی که ادعای حامی حیوانات را داره میتونه یک گله سگ ببره خونش نگه داره البته ن در اپارتمان در ظمن باید مخارج غذا و ویزیت دامپزشک برای بیماریها واگیر و کنترل و غیره هم خودش بپردازد ن با پول بیت المال .من نمیدونم اینها فقط طرفدار سگ هستن چرا نمیرن تو دشت و جنگل از دیگر حیوانات رو به انقراض حمایت و نگه داری کنن .اهمیت ندید به این منافقین سگ باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خواهشن این سگ ها رو جمع کنین چون خیلی خطرناک شدن و از پشت سر به آدم حمله میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
راهش اینه ساعت ۳ صبح که همه خوابن بندازیدشون تو ماشین با یه فشنگ تو بیابون کارشونو تموم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
خودتو به دکتر نشون بده اخوی! خون ریختن دیه داره مسلمون اون هم مخلوق خداست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
آقا یه بار برای همیشه این قضیه رو تموم کنین
ما که نمیتونیم برا یه عده سگ پرست کل زندگی مون رو بهم بریزیم ، پارک ها شده پر سگ ، من نمی دونم پارک برا رفاه مردم ساختن یا برا سگ دونی یه عده
شاید برا یه مواد فروش یا یه قداره کش صدتا کمپین راه بیوفته و کلی حامی داشته باشه باید ولش کرد ، سگ هم همینه هرچی میخوان حمایت کنن وقتی به ضرر مردم هست باید جمع آوری و عقیم یا حتی در مواردی کشته بشه
Germany
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ و گربه ولگرد توی المان نداریم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ساری مازندران داخل بازار پهلوی مسجد جامع در خیابان قارن بغل خانمها وهمراه آقایان ساری شهر بی کلانتر بخدا سگهای ولگرد انقدر بزرگ هستن می‌ترسیم سگها بیازارن اما درست نیست در خیابان کوچه بازار در کنار مردم باشن جای سگ تو سگدونیه جای انسان کنار انسان یکی بیاد جمعشان کنه بغل خانمها بخدا وقتی بغلشون با اون هفت مدل آرایش موهای درست شده مثل عروسک بزک کرده آدم حالش بهم میخوره ایما پوز وافاده وکلاس بیشعوری دکترا دارن بخدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ هاراصادرکنید برای چین وپولشابگیریذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ های ولگرد را به چین صادر کنید هم منبع درآمدی باشد وهم از شر سگ ها و هم حامیان آنها خلاص شوید که کلی آلودگی و خرابی و بیماری به بار می آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خدا خیر شهرداری اصفهان بده تعداد سگ تو منطقه ما خیلی زیاد بود الان خیلی کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ پرست ها را به کمپ سگ ها تبعید کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
احسنت زدی به هدف جواب دندان شکنی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
مجازات کنید اینها رو
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تهران که پایتخت سگ هایییییی ولگرد دارهههه دیگه ما هیچی نگیم
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
محله ما هم پر از سگ هایییی ولگرد هست انقدر که جرات اینکه دشنبه ها پنج شنبه ها اشغال هامون نمیتونیم بزاریم بیرون چون سگ ها میریزن بیرون
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ هارو صادر کنید کشور چین در عوض دلار بگیرید اما تو هر خیابون ویا محله یک سگ نیاز هست باشه سگ نگهبان شهر ها ها هستند تا حیوانات وحشی مثل گرگ وی یا حیوانات وحشی دیگه وارد شهر یا روستاها نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
آری من هم موافقم بهترین گزینه همینه
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
والا من خیلی میترسم صبها که میرم سرکار
کلی سگ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگای فریبکار و حقه باز ولشون کنی میخوان آدمو تیکه پاره کنن ولی به محض اینکه میزنیشون چنون زجه و زاری میکنن که جیگر آدم کباب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
فقط چار تا پلنگ و یوزپلنگ و خرس مونده به جاش سه میلیون سگ داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
جمعیت وحشتناک سگهای بی صاحب از سه میلیون باید به سی هزار کاهش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
دولت باید همه سگ پرستها رو به جرم حمایت از سگها که باعث صدمه به زن و بچه میشن بازداشت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بازداشت نکنه، در عوض با سگها در یک جا غل و زنجیرشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
حیوان پرست = دشمن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تمام استرسی که سگا به زنا و بچه ها میدن گردن سگ پرستاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خرجش فقط چند تا سوزن ته گرد تو یه سنگدون مرغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
مردم باید بصورت آتیش به اختیار سگا رو بکشن چون شهرداری از یه مشت سگ پرست می‌ترسه
Iran (Islamic Republic of)
TITO
۰۱:۱۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
اول بایستی تو و امثال تو رو ببرن بیمارستان روانی بخوابونن ،که جامعه رنگ آسایش و امنیت ببینه بعد میشه یه فکری بحال این زبون بسته ها کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ = حیوان = غیر قابل پیش بینی = خطر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سگ = استاد فریبکاری
آخرین اخبار