کشاورزان نهال گواهی شده بکارند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان استان اردبیل برای کاشت باغ، از نهال گواهی شده استفاده کنند.

رحیم یوسفی با اشاره به آغاز فصل کشت باغ در استان گفت: کاشت نهال بدون مشخصات فنی معتبر موجب هدر رفتن سرمایه شده و بر میزان و کیفیت تولید محصولات باغی تاثیر مستقیم دارد و به همین علت، انتخاب نهال مهمترین بخش احداث یک باغ محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امکان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نهال و نیز کاشت گونه‌های عاری از ویروس و انواع بیماری و تولید محصول با کیفیت و کمیت قابل قبول را از جمله مزایای استفاده از نهال گواهی شده در کشت باغ ذکر کرد.

او با اشاره به آغاز روند مصرف محصولات دارای گواهی سلامت بیان کرد: شناسنامه دار کردن محصولات تولیدی باغی آغاز شده و به همین علت، کاشت نهال گواهی شده و ثبت اطلاعات باغ در اخذ گواهی سلامت محصول هم موثر است.

یوسفی با اشاره به اعمال استاندارد ویژه از سوی کشورهای مقصد صادرات برای خرید و واردات محصولات باغی اظهار کرد: کشورهای مقصد صادرات دیگر مثل سابق اجازه واردات هر محصولی را نمی‌دهند و بر این اساس، محصولات صادراتی ایران حتما باید دارای گواهی سلامت باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه از کاشت ۴۹۱ هکتار باغ با هدف افزایش تولید انواع محصولات سر درختی طی ۲ سال اخیر در اراضی شیبدار استان اردبیل خبر داد و گفت: طرح کاشت درخت و توسعه باغات در اراضی شیبدار از جمله اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در امور باغبانی است.

او با اشاره به تداوم اجرای این طرح در سال جاری و اجرای عملیات کاشت درخت در اراضی شیبدار در سطح این استان تا فصل بهار سال آینده افزود: با توجه به این که استان اردبیل در منطقه کوهستانی و سردسیر واقع شده، تولید محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی و ارقام دیربرگ ده گردو مانند رقم چندلر و فرنور ممکن است.

یوسفی همچنین مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در شمال و جنوب استان را از جمله مناطق مستعد برای تولید برخی محصولات باغی ذکر کرد و گفت: بر این اساس کشت پسته در شهرستان خلخال و کوثر که دارای درختان وحشی پسته است، آغاز شده و تولید محصول هم آغاز شده است.

او افزود: شرایط برای تولید محصول پسته در استان اردبیل مساعد بوده و نیاز سرمایی آن جوابگوی تولید این محصول است و بر این اساس چندین رقم پسته در سطح ۶ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان کشت شده ولی تنها پسته رقم کله قوچی به شرایط تولید اقتصادی محصول رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان ساکن در مناطق گرمسیری شمال و جنوب استان توصیه کرد که با توجه به اقتصادی بودن کاشت زیتون، بادام و گردوی پکان(گردوی مناطق گرمسیری)، کاشت این درختان را در اولویت قرار دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.