افزایش امکان پیش‌بینی پذیری با کمک سلف ارزی

یک کارشناس افتصادی گفت: سلف ارزی ابزاری برای پیش‌بینی پذیر کردن و جلوگیری از تکانه‌های ارزی است.

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با سلف ارزی گفت: سلف ارزی ابزار خوبی است که با یک پیش‌بینی واقع بینانه توسط بانک مرکزی بناست منتشر شود. در واقع اوراق سلف ارزی ابزاری برای پیش‌بینی پذیر کردن و جلوگیری از تکانه‌های ارزی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اوراق سلف ارزی می‌تواند نقدینگی را از اقتصاد جمع آوری و آشفتگی بازار ارز را کنترل و التهابات آینده را مدیریت کند. در کل اوراق سلف ارزی ابزاری است که اگر بانک مرکزی بتواند خوب از آن استفاده کند می‌تواند تکانه‌های ارزی که ممکن است بنا بر انتظارات تورمی و برخی موارد دیگر ایجاد شود را تا حدودی کنترل کند.

شقاقی اظهار کرد: به عبارتی هدف از سلف ارزی این است که انتظارات تورمی و تکانه‌های مقطعی در بازار ارز پوشش داده شود مسئله مهم در این خصوص اوراق سلف ارزی این است که باید نرخ آن واقع بینانه و تورم آینده هم در آن لحاظ شود تا دارای جذب هم باشد.

او افزود: نکته دیگر این که باید بانک مرکزی به گونه‌ای اقدام کند تا اعتماد برای این ابزار که برای مدیریت آینده است شکل گیرد و مسیر شفاف باشد.

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی گفته است، در حال حاضر در بازار ارز و در مرکز مبادله ایران به زودی ارز بازار سلف را راه اندازی می کنیم و تلاش می کنیم به این واسطه ارز را پیش فروش کنیم تا اطمینان خاطر را درخصوص نوسانات نرخ ارز به وجود آوریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار