افتتاح و بهره برداری از ۴۵۷ طرح روستایی و عشایری در دهه فجر

در دهه فجر امسال ۴۵۷ طرح روستایی و عشایری با اعتبار هزینه کرد هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

هاشمی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی در برنامه میدان انقلاب صدا و سیمای استان گفت: بر اساس آمار سال ۹۵ از جمعیت بیش از ۷۶۸ هزار نفری استان، بیش از ۳۰۹ هزار نفر یعنی ۴۱ درصد جمعیت استان در روستا‌ها و عشایر زندگی می کنند 

در استان هزار و ۷۷۸ روستای دارای سکنه داریم که ۹۱۶ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند.

او افزود: در دهه فجر امسال ۴۵۷ طرح با اعتبار هزار و  ۱۱۹ میلیارد تومان افتتاح می شود که ۱۵۸ طرح آن مربوط به دهیاری‌ها با اعتبار ۴۸ میلیارد تومان است.

هاشمی بیان کرد: طرح‌های دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های آب، برق، گاز، ارتباطات، اینترنت، تلفن همراه، طرح هادی، احیای قنوات، مقاوم سازی مسکن، احداث و تکمیل مدارس و طرح‌های فرهنگی است و طرح‌های دهیاری‌ها در حوزه‌هایی مانند آسفالت، بهسازی روستا، طرح هادی، معابر، هدایت آب‌های سطحی، بوستان، فضای سبز، آرامستان، چمن مصنوعی، آتش نشانی و ایمنی، غسالخانه و آرامستان است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کل از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۳۸۰۶ طرح عمرانی با اعتبار ۷۱۵۶ میلیارد تومان اجرا شد که ۱۱۹۰ طرح از این تعداد توسط دهیاری‌ها با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان انجام شده است.

او عنوان کرد: از دهه فجر پارسال تا امسال هزار و ۱۷۲ طرح عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان اجرا و به بهره‌برداری رسید که ۴۶۷ طرح از آن‌ها با اعتبار ۱۳۳ میلیارد تومان به وسیله دهیاری‌ها اجرا شد.

اجرای طرح کارآفرینی در روستا‌ها برای تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس

هاشمی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی گفت: به دستور رئیس جمهور و قرارگاه محرومیت زدایی، طرحی تحت عنوان طرح توانمندسازی و کارآفرینی روستاییان و عشایر در کشور کلید خورد که در استان سه روستای دهنو، رومه و اسدآباد روستا‌های هدف برای اجرای این طرح هستند و چند ماهی است که این طرح در این سه روستا به طور آزمایشی در حال انجام است.

او افزود: این طرح توسط قرارگاه جهادی وزارت کشور به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و در نهایت تصویب شد و هدف از اجرای آن این است که در موضوعات مختلف به سمت توانمندسازی و کارآفرینی پیش برویم تا شاهد تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس به سمت روستا‌ها و مناطق عشایری باشیم و به معیشت و اقتصاد روستا کمک شود.

هاشمی بیان کرد: طبق آماری که داریم از مجموعه هزار و ۷۷۸ روستا در استان، ۱۸۰ روستا قابلیت برگشت پذیری سریع جمعیت را دارند و روستا‌های حاشیه شهر‌ها از جمله روستایی هستند که مهاجرت معکوس بیشتری داشتند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی در ادامه به چند طرح در حوزه روستایی و عشایری اشاره کرد و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد شد که مخصوص بانوان است و در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی برنامه‌هایی برای آموزش پشتیبانی و ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده است که نتیجه آن برای توسعه روستا‌ها بسیار خوب است.

او عنوان کرد: همچنین روستاییان دغدغه فروش محصولات و تولیدات خود را دارند که در همین مورد بنا شد شهرداری‌ها اماکنی را که دارند به صورت رایگان در اختیار دهیاران برای فروش محصولات و عرضه تولیدات روستاییان و عشایر قرار دهند.

هاشمی تصریح کرد: موضوع تسهیلگری در روستا‌ها بحثی است که به آن توجه بسیار کمی شده است و یکی از دلایلی که موتور پیشرفت روستا‌ها حرکت خوبی ندارد غفلت در این موضوع است که به دنبال آن تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور و دانشگاه آزاد بسته شد و طبق آن تمام علاقمندان که در روستا‌ها هستند و یا قبلاً در روستا بوده‌اند می‌توانند در برنامه آموزش ۱۲۰ ساعته عمومی و تخصصی شرکت کنند و بعد از کسب مهارت لازم به روستا‌ها رفته و علاوه بر استفاده از دانش خود، از ایده‌ها و نظرات روستاییان در جهت پیشرفت و توسعه آن روستا کمک بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.