صدور موافقت اصولی با تولید خاویار در اردبیل

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: برای اولین بار موافقت اصولی برای پرورش خاویار در محدوده قزل‌اوزن خلخال صادر شده است.

محمد اله‌بخش صبح امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در بحث اقتصادی و زیربخش‌های آن اقتصاد دریامحور با تاکید مقام معظم رهبری از حوزه‌های مختلف و تأثیرگذار در تأمین امنیت غذایی است که ضرورت دارد در این بخش تحولات به صورت اساسی و زیربنایی انجام شود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل افزود: در تأمین امنیت غذایی و دسترسی راحت مردم به غذای کافی در کنار گوشت سفید و قرمز، مصرف انواع ماهیان باید مورد توجه قرار گیرد تا سرانه پایین مصرف آبزیان ارتقا یابد.

او با آمار تولید آبزیان در سطح جهانی و ملی اشاره کرد و گفت: 218 میلیون تن تولید آبزیان در سطح دنیا است که عمده آنها از محل صید و بخشی نیز از محل آبزی‌پروری است.

اله‌بخش افزود: در تولید آبزیان مصرف کم آب و سایر نهاده‌ها را شاهد هستیم به طوری که در مقایسه با گوشت سفید و قرمز، در تولید آبزیان تنها 400 لیتر آب مصرف می‌شود که به صرفه اقتصادی است.

او به بهبود تراز کشورمان در سایه صادرات محصولات با ارزش دریایی و آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر رشد 20 درصدی را از لحاظ وزن و ارزش در این حوزه شاهد هستیم و در کنار آن ایران در آبزی‌پروری اقدامات خوبی انجام داده به طوری که 56 درصد تولیدات از محل صید و صیادی و 44 درصد از محل آبزی‌پروری به دست آمده است.

اله‌بخش در ادامه تصریح کرد: در 9 ماهه امسال در بخش ماهیان سردابی و گرمابی فعالیت‌های خوبی را انجام دادیم به طوری که رهاسازی ما در بخش ماهیان سردابی سه میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی بوده که تولیدی معادل چهار هزار و 400 تن را داشته‌ایم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: در بخش ماهیان گرمابی 375 هزار قطعه رهاسازی انجام شده که این رقم تا 550 هزار قطعه نیز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تولیدمان در این بخش به یک‌هزار تن برسد.

اله‌بخش بیان کرد: پنج هزار و 660 تن تولید ماهی را از آب‌های داخلی شاهد بودیم و در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی نیز از پاییز امسال تاکنون چهار میلیون قطعه تکثیر شده و تا آخر امسال این رقم به هفت میلیون قطعه خواهد رسید.

او به رشد مناسب تولید آبزیان در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: هم در بحث اشتغال و هم افزایش ظرفیت تولید و توزیع شرایط مطلوب‌تری را شاهد هستیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: در بحث موافقت اصولی برای پرورش ماهیان سردابی در 9 ماهه امسال 35 مجوز صادر شده که 6 مورد به مرحله تأسیس، هشت مورد به مرحله بهره‌برداری رسیده و 23 مورد نیز صدور کارت شناسایی را شاهد بودیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.