سمپاشی ۵۱ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از سمپاشی ۵۱ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان علیه علف‌های هرز خبر داد.

یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از سمپاشی ۵۱ هزار هکتار از مزارع گندم و جو علیه علف‌های هرز خبر داد و گفت: حدود۸۰ درصد مزارع گندم و جو آبی و ۳۰ درصد مزارع دیم در استان آلوده به علف‌های هرز بوده که عملیات سمپاشی برای این مزارع انجام شده است.

درخشان اضافه کرد: علف‌های هرز به عنوان عامل خسارت ۲۵ تا۳۰ درصدی تولید مزارع گندم بایستی با استفاده از روش مدیریت تلفیقی با اولویت روش‌های پیشگیرانه و زراعی به ویژه تناوب و در نهایت روش شیمیایی به عنوان آخرین روش کنترل شود.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در افزایش کارایی روش شیمیایی ۳ عامل مربوط به فیزیولوژی و مورفولوژی گیاه و عوامل محیطی و عامل سوم مربوط به علف کش می‌باشد

وی بیان کرد: کالیبراسیون سمپاش و استفاده از نازل‌های تی جت و سمپاش‌های پشت تراکتوری بوم دار نیز نقش زیادی در افزایش کارایی علف کش‌ها دارند.

درخشان بر لزوم کاربرد متوالی علف کش‌ها در یک دوره و استفاده از علف کش‌های جدید با جایگاه عمل متفاوت به عنوان یک ضرورت جهت جلوگیری از بروز مقاومت تاکید کرد.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  در ادامه گفت: در انتخاب علف کش مناسب بر اساس علف هرز غالب مزرعه و زمان سمپاشی در مرحله اوایل پنجه زنی و حداکثر تا اواخر پنجه زنی و بعد از یخبندان ضرورت دارد و در زمان سمپاشی دمای شبانه نباید کمتر از ۵ درجه و روز کمتر از ۱۴ درجه باشد تا کارایی علف کش‌ها افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار