رئیس دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به مصر رفت

یک منبع خبری گزارش داد «رونن بار» رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به مصر رفته و با مقامات مصری دیدار کرده است.

پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از دو مقام صهیونیست که به نامشان اشاره نکرده، افزود: رئیس شاباک روز دوشنبه به دنبال تنش با مصر و ترس قاهره از عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح راهی مصر شده است.

برخی منابع نیز گفته‌اند که بار درباره وضعیت محور «صلاح‌الدین» (فیلادلفیا) نیز با مقامات مصری گفتگو کرده است.

مصر پیشتر نیز به تل‌آویو نسبت به هرگونه حمله به محور فیلادلفیا و هرگونه موج آوارگی فلسطینیان هشدار داد.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بند‌های پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

تا قبل از توافق فیلادلفیا میان مصر و رژیم اشغالگر، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود، اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیرو‌های مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند.

طبق این توافقنامه تعداد نیرو‌های مصری در محور فیلادلفیا تقریبا ۷۵۰ سرباز مرزبانی است که به سلاح‌های سبک مجهز هستند. این نیرو‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرز‌ها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار