امام‌جمعه اردبیل:

آب مصرفی و آشامیدنی باید جداسازی شود/ کمبود اردبیل از دریای خزر تامین گردد

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل، لزوم توجه مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت آب به ضرورت جداسازی آب مصرفی عادی و آب آشامیدنی بهداشتی در استان و کشور را خواستار شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار جمعی از مردم خلخال با اشاره به بارش‌های اخیر اظهار کرد: به خاطر نزول رحمت در محضر حضرت حق از صمیم قلب شاکریم و در عین حال دعا می‌کنیم که خداوند ما را با کم‌آبی امتحان نکند.

او افزود: وقتی برف و باران نازل می‌شود، به معنای این نیست که اسراف کنیم؛ چنان که امام معصوم (ع) اسراف برای وضو گرفتن حتی در کنار یک رودخانه پر آب را جایز ندانسته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به اینکه دنیا و کشور ما به سمت بحران بی‌آبی می‌رود، بیان کرد: برخی متخصصان می‌گویند که تعدادی از شهر‌های ایران در آینده به دلیل بحران آب دچار مشکلات شدیدی از جمله مهاجرت خواهند شد، چون نه در زمین و نه در آسمان آن شهر‌ها آبی وجود نخواهد داشت.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: شرایط چنان شده است که در یکی از استان‌ها نماینده ولی فقیه و استاندار به روستا‌ها می‌رفتند و هر کسی چاه عمیقی داشت، با خواهش و تمنا آن را می‌خریدند تا آب را به شهر بیاورند.

او با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن موضوع جداسازی آب‌های مصرفی و آشامیدنی برای پیشگیری از ایجاد بحران، این پرسش را مطرح کرد که با وجود بحران‌های پیش‌رو در بحث آب، با چه منطقی آب‌های تصفیه شده در سرویس‌های بهداشتی، ظرفشویی‌ها و حمام‌ها استفاده می‌شود؟.

امام‌جمعه اردبیل تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه مربوطه باید کار علمی و تخصصی در این زمینه انجام دهند؛ عجیب است در استان‌هایی که مجاور دریا هستند و می‌توانند از آب آن برای امور غیرآشامیدنی استفاده کنند هم از آب آشامیدنی و تصفیه شده برای امور مختلف مصرف می‌شود.

آیت الله عاملی ادامه داد: آب آشامیدنی و آب مصرفی در کشور‌های پیشرفته جداسازی شده است و تا زمانی که این موضوع حل نشود، رفته رفته بحران آب در کشور بیشتر خواهد شد.

او تشریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از چاه‌های موجود به آب شور و اسیدی رسیده‌اند و در برخی استان‌ها با همان آب اسیدی کشاورزی کردند و سپس متوجه شدند که محصول‌های به‌دست آمده حتی برای مصرف حیوانات هم مناسب نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عنوان کرد: اگرچه زیر شهر‌های بزرگ مملو از آب است، اما میزان سختی و شوری (ایی سی) آب این چاه‌ها افزایش پیدا کرده است و نمی‌توان آن را برای آشامیدن استفاده کرد، چون بیماری ایجاد می‌کند، ولی به راحتی مشکل مصرف غیرآشامیدنی را برطرف می‌کند.

آیت الله عاملی با اشاره به بحران کم‌آبی در اردبیل ابراز کرد: اردبیل هم جزو شهر‌هایی است که وارد بحران آب شده و اکنون تمرکز روی چاه‌ها است، ولی آب چاه‌ها ابدی نیست؛ آب چاه‌های اردبیل را آزمایش و مشاهده کردند که مربوط به سه هزار سال پیش است.

او با طرح این پرسش که در آینده آب اردبیل از کجا تامین خواهد شد، تصریح کرد: باید به حق‌آبه‌های خود در استان اردبیل حساس باشیم؛ وقتی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در جنوب استان تولید می‌شود، دولت باید متناسب با آن به استان سهم بدهد و در شمال استان نیز باید سهم تاریخی دشت مغان حفظ شود.

امام جمعه اردبیل افزود: عده‌ای می‌گویند از سد عمارت آب بیاوریم که ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد، عده‌ای دیگر می‌گویند از ارس بیاوریم که ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده هم می‌گویند از کوثر آب بیاوریم که ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، برخی نیز می‌گویند از قزل‌اوزن بیاوریم که ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و به نظر می‌رسد مقدور نباشد، چون در کنار فاصله، تفاوت ارتفاع هم زیاد و مستلزم هزینه بسیار سنگین است.

لزوم کار علمی در بحث آب/ کمبود اردبیل از دریای خزر تامین گردد

آیت الله عاملی در ادامه گفت: آب اردبیل باید از دریای خزر آورده شود که کمترین فاصله تا اردبیل (حدود ۵۰ کیلومتر) را دارد؛ همه کشور‌های حاشیه دریای خزر با دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن از آن استفاده می‌کنند؛ توجه شود که حجم آب آشامیدنی مصرفی بسیار کم است و از این رو ضرری هم برای محیط زیست دریای خزر نخواهد داشت.

او اضافه کرد: توجه شود که وقتی از انتقال آب صحبت می‌شود، منظور تنها آب آشامیدنی و نه کشاورزی یا صنعت است؛ بخش کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است و از این رو باید ۲ موضوع در این بخش رعایت گردد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: نخست باید الزام شود که آبیاری مکانیزه گردد و آبیاری غرقابی به عنوان جرم معرفی شود، دوم اینکه الگوی کشت مناسب آب و هوای هر منطقه به کشاورزان ارائه گردد.

آیت‌الله عاملی یادآور شد: آب مصرفی آشپزخانه‌ها در کشور‌های اروپایی به سیفون‌های سرویس‌های بهداشتی منتقل می‌گردد تا دوبار از آن استفاده شود و آب تصفیه شده به فاضلاب ریخته نشود؛ دنیا تا این حد نسبت به مصرف آب حساس شده با اینکه بارش سالانه اروپا خیلی بیشتر از ایران است.

او همچنین عنوان کرد: چنانچه هرچه سریع‌تر در بحث مصرف آب کار علمی در کشور صورت نگیرد، وارد بحران خواهیم شد؛ ولی اگر مدیریت شود، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.