۲هزار هنرمند در جشنواره صنایع‌دستی فجر ثبت نام کردند

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۲هزار هنرمند از ۱۶ کشور برای حضور در «سرو سیمین ۸» اعلام آمادگی کردند.

نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر «سرو سیمین ۸» با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی، ویدا توحدی، دبیر علمی جشنواره و سایر دبیران در برج آزادی برگزار شد.

جلالی با بیان اینکه جشنواره «سرو سیمین ۸» دومین گام ما برای بزرگ کردن بازار صنایع دستی است، گفت: شعار جشنواره هشتم پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی است. سه گام مهم برای پاسداشت محصولات صنایع دستی در نظر گرفته شده که می‌توان به ۱. معاصرسازی محصولات ۲. آموزش تولیدکنندگان و ۳. توجه کودکان و نوجوانان برای پاسداشت هویت اشاره کرد. میراث فرهنگی و گردشگری دو بال برای صنایع دستی هستند. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شورای سیاست‌گذاری این وزارتخانه از ۲۳ نهاد متشکل شده است. حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی در استان‌های ما به بالندگی رسیده است. طبق مصوبه هیات دولت و تاکید رئیس جمهور، باید مبادی ورود شهر‌ها بازارچه صنایع دستی داشته باشند. ما صنایع دستی را در یک خط ممتد می‌بینیم؛ صنایع دستی از لحظه آموزش و خلق محصول تا لحظه مصرف در داخل و خارج کشور را دربر می‌گیرد. 

وی با اعلام این خبر که هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر شب ۲۶ بهمن در برج آزادی افتتاح خواهد شد، گفت: نزدیک به سه هزار اثر در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند. با وجود مسائلی که پیرامون ایران‌هراسی و توصیه‌های مختلف سایت‌های سفارتخانه‌های خارج کشور برای پرهیز از سفر به ایران اعلام می‌شود، اما از ۱۶ کشور برای حضور «سرو سیمین ۸» اعلام مشارکت داشتیم. ۵۰۰۰ اثر از ۲۰۰۰ نفر داشتیم، که هنرمندان داخلی و خارجی را دربر می‌گیرد. همچنین، همکارانمان در معاونت‌های صنایع دستی ۳۰۰ اثر را تولید کردند.

بخشی از نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت و جلالی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: علی‌رغم کمبود‌های بودجه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمام کار‌های مربوط به مصوبات بیمه هنرمندان صنایع دستی انجام شده و تاخیر دوساله پرداخت بیمه ۱۰ هزار هنرمندان طبق وعده رئیس جمهور جبران می‌شود. از طرفی، چند سال بود که موضوع معافیت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل عدم ارسال لیست کالا‌ها به وزارت اقتصاد معطل مانده بود، که این معافیت اجرایی شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مصوبه آموزشگاه‌های صنایع دستی به ما اعلام شد. الان به راحتی امکان دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه صنایع دستی وجود دارد. صنایع دستی صاحب کارت شناسایی شد، که برای استان‌ها در حال ارسال است. الان سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی رونق گرفته است. مصوبه مهندس ضرغامی در جهت حضور صنایع دستی در همه مبادی گردشگری و پایگاه‌های میراث فرهنگی در حال طراحی است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی ایجاد ظرفیت برای حراج آثار فاخر صنایع دستی گفت: همچنان در تلاش برای برگزاری ظرفیت حراج برای آثار صنایع دستی هستیم و سرمایه‌گذارانی که تمایل به ورود به حوزه صنایع دستی دارند، با آغوش باز می‌پذیریم. همانطور که در جشنواره ششم «سرو سیمین ۶» قول بین‌المللی شدن جشنواره داده شد و جشنواره هفتم بین‌المللی شد و در جشنواره هفتم قول توجه به ظرفیت صنایع داده شد و الان در تلاش برای همگرایی هستیم، این قول را می‌دهم که در جشنواره نهم حراج آثار فاخر صنایع دستی را داشته باشیم.

در ادامه ویدا توحدی، دبیر علمی جشنواره تعداد کشور‌های خارجی برای حضور در هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر را ۱۶ کشور عنوان کرد و توضیح داد: کشور‌های کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند اعلام حضور کردند.

توحدی درباره کیفیت آثار صنایع دستی کشور‌های خارجی گفت: ما بنا به شناختی از ظرفیت صنایع دستی ایرانی داریم، با دیدن بعضی آثار خارجی به خودمان می‌گوییم چطور این محصول را به عنوان صنایع دستی اعلام کردند. از طرفی، مجبوریم تعدادی از این آثار را انتخاب کنیم. حتی تعریفی که بعضی از کشور‌ها از صنایع دستی دارند، با تعریف ما کاملاً متفاوت است. اگرچه کشور‌های استرالیا و ایتالیا نمونه کارهایشان را ارسال کرده بودند، ولی ما نتوانستیم آن‌ها را انتخاب کنیم. مثلاً کشور استرالیا را تتو را به عنوان صنایع دستی اعلام کرده بود!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.