در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رای دادگاه لاهه شرایط را برای صهیونیست‌ها سخت‌تر خواهد کرد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با رای دادگاه لاهه، شرایط و فضای جهانی برای رژیم صهیونیستی نامساعد می‌شود.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کلید اصلی این موضوع رای دادگاه لاهه زمانی زده شد که مردم آفریقای جنوبی در اعتراض به کشتار کودکان غزه به خیابان‌ها آمدند و از دولت خواستند که در این زمینه موضع گیری کند و نکته جالب اینجاست که پارلمان آفریقای جنوبی هم الهام گرفته از این راهپیمایی مردمی در ژوهانتسبورگ و شهر‌های دیگر مصوبه‌های را تصویب کرد که دولت مامور شد تا در این زمینه شکایتی را به دادگاه لاهه تسلیم کند.

وی گفت: همزمان آفریقای جنوبی همراه با خیلی از کشور‌ها در آمریکای لاتین روابطشان را با صهیونیست‌ها قطع کردند که این یکی از اقدامات بسیار مهم آن‌ها بود و بعد هم شکایت به دادگاه لاهه بود که ۲ کیفرخواست را ارائه دادند.

قناد باشی ادامه داد: یکی کیفر خواست ۱۲ قسمتی بود که با قید فوریت برای برقراری آتش بس تهیه شده بود و دومی هم دادخواستی مربوط به نسل کشی صهیونیست‌ها که دادگاه باید روی آن کار کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دادخواست آفریقای جنوبی در دادگاه ارائه شد و همزمان با این موضوع تظاهرات فراوانی در همه نقاط جهان به طرفداری از آفریقایی‌ها انجام شد و کشور‌ها حمایت خودشان را از آفریقایی ها اعلام کردند که نشان از اقدام درست آفریقا و مورد پذیرش قرار گرفتن این اقدام بود. البته صهیونیست‌ها در پاسخ در این دادگاه عبارتی را به کار بردند که چیزی جز نوعی تحریف و دروغگویی و حقه نبود و نمایش ضعیفی برای آن‌ها بود.

وی درباره رای دادگاه گفت: رای مربوط به نسل کشی شاید کمی زمان بر باشد. البته همه منتظر بودند که دادگاه دستور و حکم بر آتش بس دهد و این جنایات صهیونیست‌ها در غزه قطع شود، اما متاسفانه این قسمت را دادگاه هنوز نظری نداده است و تنها حرف آفریقای جنوبی به عنوان نسل کشی را دادگاه پذیرفت. این را به عنوان پیروزی مرحله اول در این دادگاه تلقی کردند و صهیونیست‌ها این را به عنوان سرافکندگی خود می‌دانند و البته باید عنوان شود که امید صهیونیست‌ها این است که در مراحل بعدی این رای را به گونه‌ای هدایت کنند از راه‌های مستقیم و غیر مستقیم که این نسل کشی تکذیب شود، اما روندی که اکنون فضای بین المللی و دادخواست دارد طبیعتا برای دادگاه بسیار سخت است که نسل کشی را تکذیب کند و اکنون طرح نسل کشی و اتهام و طرح همین موضوع، مسئله سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود و آن‌ها را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

وی افزود: دستور ندادن دادگاه به آتش بس باعث رضایت پنهانی صهیونیست‌ها شده و دادگاه در این زمینه کوتاهی کرده است.

قناد باشی درباره اثر گذاری این رای تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در برابر آرای مجامع و دادگاه‌های بین المللی ترتیب اثر نمی‌دهد و بی توجه بوده است، اما شرایط و فضای جهانی با این رای‌ها برای صهیونیست‌ها بسیار نامساعد می‌شود، روابط اقتصادی آن‌ها با جهان در خط قرمز کشور‌ها قرار می‌گیرد و خیلی از کشور‌ها که با صهیونیست‌ها رابطه داشتند نمی‌توانند روابط را به دلیل این رای گسترش دهند و البته این رای حمایت آمریکایی‌ها را نیز سخت می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند بی مهابا از صهیونیست‌ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: اگر به صهیونیست‌ها فرصت داده شود و آن‌ها اقدامات شوم خود را ادامه دهند به معنی آن است که خواسته‌های آن‌ها تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: اکنون مهم آن است که با دیپلماسی کشور‌های مختلف و تلاش‌های افراد آگاه جهان، خبرنگاران و تمام افرادی که دارای تریبونی دارند به شکل مستقیم و غیر مستقیم کاری کنند که سبب آتش بس در غزه شود و دوما اقداماتی صورت گیرد که نسل کشی صهیونیست‌ها مورد حکم دادگاه تایید شود.

وی در انتها درباره سکوت صهیونیست‌ها گفت: به نظر می‌رسد نتانیاهو نظر بر این دارد که رای داگاه برای آن که درباره آتش بس صحبتی نشده به نفع آن‌ها است، و دوما انتظار دارد که بتواند رای به نسل کشی را تغییر بدهد و نگران است که وزرای دولتش حرف‌هایی را بزنند که باعث واکنش‌های جهانی شود و دادگاه ناگزیر به صدور آتش بس شود. لذا نتانیاهو قصد دارد که اطلاعات در ارتباط با دادگاه را مدیریت کند تا اولا دستور آتش بس صادر نشود و دوما نسل کشی تایید نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
ابهی صهیونیستها زودتر نابود شوند
آخرین اخبار