سهم ۲۲ درصدی آذربایجان غربی از تولید کشور

مجری طرح توسعه زنبور داری وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان غربی بعنوان برترین تولید کننده عسل در کشور و قطب زنبور داری است.

با هدف تبین نقش دانشگاه و گروه‌های دانش بنیان در ارتقای شاخص‌های تولید عسل و فراورده‌های این محصول همایش علمی و ملی زنبورعسل و زنبورداری در دانشگاه آزاد اسلامی خوی برگزار شد.

در این همایش علمی که با حضور صاحبنظران دانشگاهی و تولیدکنندگان برتر پرورش زنبور و تولیدعسل برگزارشد ظرفیت‌های آذربایجان غربی در زمینه تولید عسل و راه‌های توسعه شاخص‌های پرورش و تولید عسل بررسی شد.

 مجری طرح توسعه زنبور داری وزارت جهاد کشاورزی  در همایش علمی و ملی زنبورعسل و زنبورداری که در دانشگاه آزاد اسلامی خوی برگزار شد، به وضعیت پرور ش و تولید عسل در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین سرشماری پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی امسال در کشور ۱۲۱ هزار تن عسل از نزدیک به ۹۵ هزار زنبورستان تولید شده است.

حسین اکبر پور افزود: امسال در زنبورستان‌های کشوربیش از ۹ تن ژل رویال، ۱۰ کیلو و نیم زهرزنبور عسل، ۱۸۳ تن بره موم، ۸۸۵ تن گرده و ۲ هزار ۷۳۴ تن موم تولید و به بازار عرضه شد.

وی تصریح کرد: برای توسعه صنعت زنبور داری کشور و خروج از تک محصولی نیاز است بخش زیادی از کلنی‌ها درراستای تولید محصولات باارزش افزوده بالا همانند ژل رویال و زهر زنبور عسل که محصولات سلامت محور محسوب می‌شوند براساس نقشه راه وسند راهبردی صنعت زنبورداری کشور تجهیزو نگهداری شوند 
مجری طرح توسعه زنبور داری وزارت جهاد کشاورزیی افزود: در این مسیر استان آذربایجان غربی بعنوان برترین تولید کننده عسل در کشور و قطب زنبور داری می‌تواند با ذاستفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و جوامع دانش بنیان کا مهای بلندی بردارد.

اکبرپور اضافه کرد: درراستای رویکرد صادراتی درصنعت زنبو داری، توسعه زنجیره ارزش محصولات، ایجاد پایانه صادراتی شهرستان‌های باظرفیت همانند خوی، ایجاد مرکز تولید و پرورش ملکه زنبور عسل با همکاری مراکز دانشگاهی، ایجاد صنایع تبدیلی برای رقابت دربازار‌های جهانی و ایجاد استارت آپ‌ها برای تبدیل ایده به محصول با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اولویت برنامه‌های و زرات جهاد کشاورزری قرار داد.

عبداله زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی و دبیر اجرایی و علمی این همایش در گفتگو با خبر گزری صدا وسیما برگزاری این همایش را فرصتی بسیار مناسب برای ارزیابی ظرفیت‌های استان آذربایجان در تولید و پرورش زنبور عسل دانست و تصریح کرد: برای دبیرحانه این همایش ملی بیش از ۱۰۰ مقاله ارسال شده بود که با رای هیئت داوران ۲۴ مقاله برتر شناخته شد و ۵ مقاله بصورت سخنرانی در این همایش ارائه شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در کمک به فراوری عسل و تولید آن افزود: براساس سند تحول دانشگاه ظرفیت‌های استان در زمینه پرورش زنبور و تولید عسل جمع آوری وبصورت علمی تدوین شده و برای تحقق نقش دانشگاه در زمینه ارتقای شاخص‌های تولید عسل را را ه اندازی آزمایشگاه ویژه زنبور عسل و انالیز مشتقات محصول در دستور کار قرار گرفته است .

در پایان این همایش با اهدای لوح تندیس ویژه از صاحبان مقالات برتر و تولید کنندگان برتر عسل در شهرستان خوی تجلیل شد.

برپایی نمایشگاهی از ظرفیت‌های پرورش زنبورعسل و تولید عسل در شهرستان خوی از مهمترین برنامه‌های جنبی این همایش ملی است که به مدت دو روز در سالن مجتمع فرهنگی وهنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی برای بازید عموم علاقه‌مندان دایر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.