دست برتر صداوسیما در پوشش انتخابات و حفظ مرجعیت رسانه‌ای نزد افکار عمومی

دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی گفت: در موضوع انتخابات، مرجعیت رسانه‌ای در اختیار صداوسیما است و مردم اخبار انتخابات را از این رسانه دریافت می‌کنند.

محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در برنامه «جام جم» شبکه یک سیما درباره طرح جدید سازمان صداوسیما برای تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی گفت: آمار نظرسنجی‌ها حاکی از این است که در موضوع انتخابات مرجعیت رسانه‌ای با رسانه‌های داخلی است. چراکه رسانه‌های خارج از کشور انتخابات ایران را به طور کلی نادیده می‌گیرند و به هر نحوی تحریم کردند. الان تا حدود زیادی این مرجعیت در اختیار صداوسیما است و مردم اخبار انتخابات را از این رسانه دریافت می‌کنند.

مفتاح به تغییر ذائقه مخاطبان و کاهش مخاطبان تلویزیون پرداخت و توضیح داد: اما مسئله دیگر تغییر ذائقه مخاطبان است. توسعه رسانه‌های مجازی سبد مصرفی مردم را متفاوت کرده است. به گونه‌ای که حتی آن‌ها قاب بزرگ تلویزیون را نمی‌بینند. کاهش فروش تلویزیون در دنیا وجود دارد و بار کاهش مخاطب فقط مخصوص یک رسانه نیست. 

دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی با بیان اینکه ما در موضوع انتخابات با مسئله ملی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابات با مسئله جدی به نام عدم عدالت و نبود رقابت مواجه هستیم. خیلی از افراد به دلیل برخورداری از قدرت، ثروت و وابستگی از امکاناتی بهره بردند و اعتبار و چهره رسانه‌ای کسب کردند. آن‌ها در عرصه انتخابات حضور دارند، ولی کسانی که می‌خواهند سهمی از فضای سیاسی کشور داشته باشند، از آن بی‌بهره هستند.

وی با بیان اینکه ما اگر جلوی این آسیب را نگیریم، کشوری مثل آمریکا خواهیم شد، تصریح کرد: در مسئله انتخابات آمریکا دو جناح وجود دارند، که همیشه قدرت بین آن‌ها دست به دست می‌شود. رسانه‌ها هم این دو قطبی شدن را تشدید می‌کنند. ما امیدواریم که بتوانیم از قدرت‌زایی ثروت و ثروت‌زایی قدرت گذر کنیم. از طرفی، انتخابات مردمی نیست. یعنی مردمی روایت نمی‌شود. انتخابات در کشور را جمع حدود ۷۰۰ هزار نفری برگزار می‌کنند و آن‌ها لزوماً کارمند دولت نیستند. ولی همیشه برای انعکاس رسانه‌ای به سراغ چند جای مشخص می‌رویم. 

مهرداد خدیر، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی درباره نقش رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو گفت: ابتدا باید شورای نگهبان، وزارت کشور، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کارشان را مطابق قوانین انجام دهند، رسانه هم عملکرد آنان را منعکس می‌کند. شاید انتظار بزرگنمایی تبلیغاتی از رسانه ملی به عنوان دستگاه رسمی تبلیغاتی جایز باشد، ولی این انتظار را نباید از رسانه‌های مستقل (آن دسته از رسانه‌هایی که از بودجه دولتی و رسمی برخوردار نیستند) داشت.

خدیر درباره وظیفه رسانه‌ها گفت: وظیفه رسانه‌ها انعکاس واقعیت است؛ نه کمتر نه بیشتر. من شخصاً کار رسانه را تبلیغات نمی‌دانم، بلکه وظیفه آن‌ها را انعکاس واقعیت می‌دانم. ولی نه آن واقعیت تلخ که جنبه سیاه‌نمایی داشته باشد. کار رسانه امیدبخشی است و اگر اشکالی می‌بیند بگوید مشکل از کجاست.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش رسانه و انتخابات از نگاه شما چیست، توضیح داد: مهمترین چالش این است که به دلایل گوناگون بخشی از مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور منتقل شده است. به دلیل لحنی که شبکه‌های خارجی فارسی زبان بعد از وقایع غزه انتخاب کردند، مخاطب داخلی مرجعیت آنان را پس زد. هرچه مرجعیت رسانه‌ای داخلی برگردد اتفاق خوبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
آب در هاون
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
مردم در انتخابات شرکت نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اول بررسی واقعی و دقیق کنید که چند درصد مردم علاقه به شرکت در انتخابات رو دارند، بعدا هزینه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بیننده داره ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اول بپرسید مردم در انتخابات شرکت می کنن یا نه ؟؟؟؟
آخرین اخبار