عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد؛

تاثیر هوش مصنوعی بر روند انتخابات

نادری گفت: اگر در انتخابات از هوش مصنوعی سالم استفاده شود، می‌تواند در جهت افزایش مشارکت به‌کار گرفته شود.

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس درباره الکترونیکی شدن انتخابات و تاثیر هوش مصنوعی بر آن گفت: چند سالی است که موضوع الکترونیکی شدن انتخابات به‌خصوص در مجلس یازدهم مطرح شده، که انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورا‌های شهر، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند. 

نادری ادامه داد: ما مصوبه‌ای داشتیم که برخی حوزه‌های انتخابات، الکترونیکی شوند و به محض برطرف شدن ضعف‌ها بتوانیم آن را در سطح کشور اجرا کنیم. الکترونیکی کردن انتخابات در عین برخورداری از مزایا می‌تواند معایب هم داشته باشد. 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مزایای انتخابات الکترونیکی را صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در هزینه و منابع انسانی، افزایش دقت در روند انتخابات و ... دانست و افزود: شاید یکی از مخاطرات این روش چگونگی کنترل بر انتخابات و تامین زیر ساخت‌ها باشد.

به گفته وی، باید این زیر ساخت از نوع داخلی باشد، تا بتواند جوابگوی کل کشور باشد. باید زیر ساخت‌های داخلی در مقابل حملات ویروسی مصون باشند. از آنجایی که این سامانه به بیرون از کشور ارتباط نخواهد داشت، شاید حملات هکری کمتر بر آن اثر بگذارد. اما ویروس‌های داخلی و ... می‌تواند به روند انتخابات تاثیر بگذارند. بنظرم زود است تا از الکترونیکی شدن گسترده انتخابات صحبت کنیم، اما در اینکه باید به این سمت حرکت کنیم، شکی نیست.

نادری با بیان اینکه مدت‌هاست استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات و کارزار‌های سیاسی هم در کشور ما (انتخابات قبل) و هم در جامعه غربی شروع شده، توضیح داد: آنچه که افکار عمومی ایالات متحده امریکا را در جهت پیروزی ترامپ برای ریاست جمهوری مهندسی کرد، مصداق استفاده از هوش مصنوعی در کارزار‌های انتخاباتی بود. در کشور ما هم این فناوری بوده و هست. اگر در انتخابات از هوش مصنوعی سالم استفاده شود، می‌تواند در جهت افزایش مشارکت بکار گرفته شود. اما اگر جناح‌ها یا گروه‌هایی بخواهند در استفاده از آن سوء استفاده کنند، مخل روند انتخابات خواهد بود. 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هوش مصنوعی پدیده متاخری است و فقط کشور ما در مرحله پیش‌نویس مقررات این فناوری نیست، گفت: اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۲۳ مصوبه‌ای داشت، که استفاده از برخی حوزه‌های هوش مصنوعی را ممنوع کرد. یعنی کشور‌های اروپایی هم از این فناوری نگران هستند. ما باید مدام ارزیابی و آیین‌نامه‌ها را بروز کنیم، تا بتوانیم بهترین حکمرانی را در استفاده و کنترل از هوش مصنوعی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۵:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
احتیاج به هوش مصنوعی ندارد چهار سال دیگر یک دلار امریکا برابر با یک میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
من با افتخار رأی میدهم چون ایرانی هستم ومشتاق سر فرازی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ما برای داشتن ایرانی آباد رأی می دهیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
هوش مصنوعی هم شده مثل نانو
افرادی با ان کاسبی می کنند که خودشان هم نمیدانند چی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
آیا استفاده از هوش مصنوعی صحت مستندات را زیر سوال نمی برد؟؟
آخرین اخبار