معرفی ۵ رقم گندم دوروم در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: با تلاش محققان این موسسه ۵ رقم گندم دوروم شامل آیسان، نقشین، دامون، بارین و آروین برای کاشت در دیمزار‌ها معرفی شد.

آقای روستایی گفت: سازگاری با شرایط تغییر اقلیم در دیمزار‌های مناطق معتدل و گرم، پایداری عملکرد، پروتئین بالا، کیفیت خوب سـمولینا و مقاومت به بیماری زنگ‌ از ویژگی‌های بارز ۵ رقم گندم دوروم است.

وی اضافه کرد: این ارقام قابلیت کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارند و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری هستند با کاشت این ارقام امکان تولید بیشتر برای بهره برداران فراهم می‌شود.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تاکنون ۱۳ رقم گندم دوروم در این موسسه معرفی شده و پیش بینی می‌شود با توجه به پتاسیل ارقام جدید مقدار تولید گندم دوروم در کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به تولید هسته‌های بذری و تقویت مشارکت بخش خصوصی در این خصوص متذکر شد: تاکنون تولید بذر ۵۰ رقم از ارقام معرفی شده در این موسسه با انعقاد ۸۸ قرارداد به بخش خصوصی واگذار شد.

آقای روستایی افزود: با پشتیبانی فنی، علمی و همچنین تامین بذر مورد نیاز از محصولات زراعی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میانگین محصول زراعی گندم دیم در پروژه جهش تولید ۱۴۵۲ کیلوگرم در هکتار بود که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

وی گفت: تعداد ۲ رقم نخود و ۲ رقم جو نیز طی امسال توسط موسسه دیم معرفی شده است و تا آخر سال تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به ۱۵ رقم می‌رسد.

آقای روستایی در خصوص توسعه گیاهان جایگزین شامل حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و محصولات جدید گفت: گیاهان تناوبی لازمه توسعه کشاورزی حفاظتی، بهبود سیستم زراعی دیم و پایداری تولید در دیمزار‌ها می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.