کمبود کارشناس رسمی دادگستری در برخی شهرستان‌های زنجان وجود دارد

رئیس کل دادگستری زنجان با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها با کمبود کارشناس رسمی مواجه هستیم گفت: برای رفع این کمبود از رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی مرکز خواستار اتخاذ تدابیر لازم هستیم تا در فرایند اجرای عدالت در حوزه‌های قضایی با مشکل مواجه نشویم .

حجت الاسلام والمسلمین علی فرجی برحق رئیس کل دادگستری زنجان شامگاه شنبه در مراسم تحلیف۸۶ نفر از کارآموزان کارشناسی رسمی دادگستری استان گفت: حوزه کاری قضا و قضاوت، اجرای عدالت و احقاق حق است و لازمه صدور یکی از دلایل اطاله دادرسی، توزیع ناعادلانه کارشناسی است حکم متقن و قانع کننده در برخی موضوعات منوط به نظریه‌های دقیق کارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه نظریه‌های کارشناسی باید دقیق و شفاف و به موقع باشد اظهار داشت: پاسخ به موقع نظریه‌های کارشناسی، ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، مانع اطاله دادرسی خواهد شد، بنابر این انتظار دستگاه قضا از کارشناسان تلاش برای اظهار نظرها بر مبنای اساس و تبیین خوب موضوع کارشناسی است.

این مسوول ادامه داد: عدم دقت در ارائه نظریه‌های کارشناسی منجر به ارجاع موضوع کارشناسی به هیات های چند نفر می شود که این امر مشکلاتی را برای اصحاب پرونده و دادگاه ها بوجود می آورد.

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه نیز در ادامه جلسه گفت: کار کارشناسان رسمی دادگستری به جهت کمک به امر دادرسی و اجرای عدال یک شغل مقدس است.

حسن عبدلیان پور با بیان اینکه قاضی در امر قضاوت اشرافیت کامل به علم حقوق و قضاوت دارند افزود: قضات محاکم در برخی موضوعات تخصص و اشرافیت کامل را ندارند که در این امر کارشناسان رسمی با نظریه‌های فنی و کارشناسی کمک کار آنها هستند.

وی توزیع ناعادلانه کارشناسان رسمی در برخی رشته ها در مراکز استان‌ها و استان زنجان را از دغدغه مرکز وکلا و کارشناسان رسمی برشمرد و گفت: درخواست ما از شورای عالی کارشناسان رسمی مرکز بر رفع این مشکل است، چرا که یکی از دلایل اطاله دادرسی موضوع توزیع ناعادلانه امر کارشناسی است.

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه ادامه داد: اقدامات این مرکز در یک و نیم سال گذشته در حوزه خرید زمین و ساختمان در مراکز استان‌ها نسبت به سنوات گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

و ی خاطر نشان کرد: امروز کلنگ احداث ساختمان کارشناسان رسمی استان زنجان انجام خواهد شد و امیدواریم با کمک مرکز و خود استان شاهد افتتاح به موقع این ساختمان باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.