در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید:

اوراق مرابحه ارزی مسیری برای تامین مالی پروژه‌های ملی

به گفته مسئولان، اوراق مرابحه ارزی ابزاری برای کمک به تامین مالی پروژه‌های کشور است که می‌تواند بخشی از ارز‌هایی که در چرخه اقتصادی کشور نبود را به این روند بازگرداند.

دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ به تصویب کمیسیون ارزی بانک مرکزی رسید.

اوراق ارزی که اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: انتشار نخستین اوراق مرابحه ارزی داخلی یکی از اقدامات مهم و کلیدی بود که در راستای منظومه سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی آن را انجام دادیم. این اقدام از این حیث کلیدی است که تاکنون انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی با هدف تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی را نداشتیم.

او افزود: یکی از پروژه‌های کلیدی که مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای کمک، راه اندازی و تکمیل فرآیند آن وارد شد پروژه گاز بید بلند بود که نخستین اوراق مرابحه ارزی برای آن منتشر شد و در اولین گام ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شد و خوشبختانه همه به فروش رفت و تقاضا‌های زیادی هم برای انتشار اوراق مرابحه مشابه برای پروژه‌های دیگر وجود دارد.

در ادامه هم به تازگی علی سعیدی مدیر عامل مرکز ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اوراق مرابحه ارزی مربوط به بید بلند دارای دو قسمت بود که بخش اول آن انجام شده و قسمت دوم آن در طول دو الی سه هفته آینده برحسب نیاز ناشر انجام خواهد شد.  برای پروژه‌های دیگر هم درخواست‌هایی را داشته‌ایم و کار‌های اولیه آن‌ها در حال انجام است بعد از تکمیل مستندات، موارد به سمت بانک مرکزی می‌رود به محض برگزاری کمیسیون ارزی و ابلاغ آن برنامه انتشار (عرضه) را خواهیم داشت.

کمک به تامین مالی پروژه‌ها با اوراق مرابحه ارزی که سخنگوی مرکز مبادله اصغر بالسینی در خصوص آن می‌گوید: این موضوع از این حیث دارای اهمیت است که کمک قابل توجهی به یک‌سری پروژ‌ها که نتوانستند تامین مالی داشته باشند می‌کند همچنین انتشار این اوراق کمک می‌کند که منابع ارزی جمع آوری تا پروژه تکمیل شود.

در همین زمینه هم علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کل پروژه‌های ما نیاز‌های ارزی و ریالی دارد طبیعتا برای رفع نیاز‌های ریالی مسیر‌های مختلفی همچون تسهیلات بانکی، اوراق ریالی و انتشار آن در بازار سرمایه طراحی شده است، اما برای تامین بخش ارزی محدودیت‌هایی در بخش عرضه منظور سامانه نیما است وجود دارد. این ابزار یعنی اوراق مرابحه ارزی می‌تواند برای تامین مالی ارزی کمک کننده باشد. اوراق قبلی توانست بخشی از ارز‌هایی که در چرخه اقتصادی کشور نبود را به این چرخه وارد کند.

اوراق مرابحه ارزی که عباس پور کارشناس اقتصادی در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: به شکل ساده‌تر اوراق مرابحه ارزی گویی وامی است که یک بخش (به طور مثال یک شرکت) آن را دریافت می‌کند و به جای این که وام را به شکل ریالی دریافت کند به شکل ارزی دریافت می‌کند البته که جزئیات بیشتر و ارکان متعددی در این روند دخیل هستند.

عباسپور در ادامه در رابطه با اهداف انتشار اوراق مرابحه ارزی گفت: هدف از انتشار این اوراق تامین مالی پروژه‌های سود ده ارزی صادرات محور و ملی است تا این پروژه‌ها که معمولا خیلی هم بزرگ نیستند، بتوانند نسبت به روند‌های گذشته سهل‌تر تامین مالی کنند. به عبارتی دیگر یک سری شرکت‌های سود آور در حوزه پتروشیمی پالایشی، برق و نفت گاز وجود دارد که این شرکت‌ها می‌توانند توسط شرکت‌های خصوصی بهره برداری شوند و در کوتاه مدت به نتیجه برسند و ارزی آوری مناسبی برای کشور داشته باشند، اما متاسفانه به سبب شرایط ساختاری پرداخت تسهیلات و مسائل دیگر بانک‌ها معمولا نمی‌توانند این پروژه‌ها را تامین مالی کنند بر همین اساس بانک مرکزی برای کمک به این پروژه‌ها و با هدف ارز آوری تصمیم به انتشار اوراق مرابحه ارزی گرفته است.

در ادامه دیگر کارشناس امور بانکی حجت الله فرزانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این اوراق مرابحه ارزی می‌تواند با اهداف تامین مالی پروژه و تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش مورد نیاز طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این که انتشار این اوراق مبتنی بر عقود اسلامی بوده و ارز محور است یک سری مزیت‌های دیگری را با خود به همراه دارد، در ابتدا باید گفت تامین مالی پروژه‌های ملی و ارز آور را می‌تواند پوشش دهد و از سوی دیگر سبب تقویت تشکیل سرمایه ثابت می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار