ارسال سلاح های آمریکا در افغانستان به اوکراین

برخی منابع خبر داده اند امریکا استینگر‌های باقی‌مانده از جنگ‌ مجاهدین افغانستان را به اوکراین فرستاده است.

در حالی‌که جنگ میان روسیه و اوکراین پس از دو سال هنوز ادامه دارد و کی‌یف بارها از متحدان غربی‌ خود درخواست کمک‌های نظامی‌ کرده، سربازان این کشور به سی‌ان‌ان گفته‌اند که امریکا استینگر‌های باقی‌مانده از جنگ‌ مجاهدین افغانستان با اتحاد جماهیر شوروی را به آنان فرستاده است.

برخی از سربازان دفاع هوایی اوکراین گفته‌اند که قدمت موشک‌های دستی استینگر فرستاده شده از سوی امریکا حتا از سن برخی آنان بزرگتر است، اما با آن‌هم قدردان این کمک هستند.

از طرف دیگر، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه توجه‌ها از اوکراین برداشته شده، موردی که مقامات در کی‌یف را نگران کرده است.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که روسیه از بخش وسیعی از زرادخانه‌های خود استفاده می‌کند و‌ برای هدف قرار دادن مناطقی در این کشور تمرکزش بر استفاده از پهپادهای شاهد ایرانی و موشک‌های بالستیک کوریای شمالی را بیشتر کرده است.

گفتنی است که امریکا موشک‌های دستی استینگر را پس از تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، در اختیار مجاهدین افغانستانی‌ قرار داد تا از آن در برابر هواپیماها و چرخبال‌های روسی استفاده کنند.

پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان و ورود نیروهای ناتو به کشور پس از ۲۰۰۱ امریکا شماری از این موشک‌ها را که هنوز‌ در اختیار شماری از قوماندانان جهادی قرار داشت را خریداری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.