کسری ۳۴۰ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی

تأمین اجتماعی خراسان جنوبی ۳۴۰ میلیارد تومان کسری منابع برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی که قبلاً بیمه شده‌اند دارد.

فراتی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: پارسال در ۲۰ اسفند طرحی تصویب شد که طبق آن سازنده با پیمانکار می‌بایست به ازای هر متر زیربنای ساختمان، مبلغ ۲۲۰ هزار تومان پرداخت کند تا پروانه ساخت صادر شود و این مبالغ در پرداخت بیمه کارگران ساختمانی استفاده شود، اما این موضوع سبب گلایه مردم شد که در نهایت این طرح مجدداً اصلاح و از تاریخ ۳ آبان لازم الاجرا شد؛ یعنی سازنده ملک می‌بایست ۲۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی شهرداری را پرداخت کنند.

او افزود: کسانی که از تاریخ ۲۰ اسفند پارسال تا ۲ آبان امسال فیش خود را بر مبنای متری ۲۲۰ هزار تومان پرداخت کرده و گواهی را گرفته و پروانه برایشان صادر شده است مشمول قانون اصلاح ۲۵ درصدی نمی‌شوند که باید از طریق مجلس این موضوع را پیدا پیگیری کنیم، ولی فعلاً نمی‌توان کاری در این مورد کرد.

فراتی بیان کرد: این قوانین برای جبران کسری منابع حق بیمه کارگران ساختمانی است و مبالغ کنونی پوشش دهنده کسری منابع نیست، زیرا طبق قانون ۲۰ درصد از حق بیمه کارگران ساختمانی را دولت و ۷ درصد را کارگر پرداخت می‌کند که هم اکنون در استان ۳۱۴ میلیارد تومان کسری حق بیمه سازمانی داریم و این مبلغ باید از سوی مرکز تأمین شود نا بتوانیم حق بیمه کارگران ساختمانی فعلی را پرداخت کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: تا زمانی که این کسری منابع تأمین نشود سهمیه جدیدی برای برقراری بیمه ساختمانی برای کارگرانی که بیمه نیستند به ما ابلاغ نمی‌شود و امکان برقرای این بیمه را نداریم که امیدواریم در سال آینده بعد از جبران کسری بودجه‌ها سهمیه‌ای برای جذب به استان داده شود.

محدودیتی در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی نداریم

تنها مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است و پرداخت آن در استان شروع شده که این تسهیلات با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است و در بحث ضامن نیز می‌بایست به صورت زنجیره‌ای باشد؛ یعنی سه متقاضی ضامن همدیگر شوند و بانک‌ها بر همین مبنا باید تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

او افزود: هم اکنون متقاضیان می‌توانند به بانک‌های عامل در استان از جمله پست بانک، کشاورزی، تجارت و رفاه برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات مراجعه کنند و امکان پرداخت تسهیلات در ۵ بانک دیگر نیز تا آخر ماه ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید


تنها بیان کرد: هیچ مشکل و محدودیتی در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی نداریم و به هر میزان که متقاضی باشد می‌توانیم سهمیه از کشور دریافت کنیم، اما نگرانی ما این است که روستائیان استقبال آنچنانی از این تسهیلات نکنند.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۸۸ هزار و ۸۳۵ مسکن روستایی در استان نیاز به مقاوم سازی داشتند که تاکنون ۵۲ هزار و ۶۲۷ مسکن در هزار و ۷۵۲ روستا مقاوم سازی شده و ۳۵ هزار و ۲۰۰ مسکن دیگر نیاز به مقاوم سازی دارد و از روستائیان درخواست می‌کنیم با دریافت این تسهیلات نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند.

او عنوان کرد: مبلغ هر قسط برای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی چیزی حدود ۲ میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود.

ایجاد فضای رقابتی یکی از اهداف اجرای طرح فیبر نوری در خراسان جنوبی

بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت توسعه فیبر نوری در کشور بود که استان از این قاعده مستثنا نیست و اخیراً برای شهر بیرجند اپراتور مربوطه که شرکت شاتل است برای برقراری فیبر نوری اعلام آمادگی کرده و قرار است که طی روز‌های آینده نماینده این اپراتور به استان بیاید و موارد مورد نیاز برای آغاز طرح را با شهرداری بیرجند مطرح کرده و قراردادی فی مابین آن‌ها بسته شود.

او افزود: با ایجاد بستر فیبر نوری مردم در بیرجند می‌توانند سرعت‌های چند ده برابری اینترنت را تجربه کنند و به محض انعقاد قرارداد ظرف ۶ ماه ۶۵ کیلومتر فیبر نوری در بیرجند اجرا می‌شود و به دنبال آن برای دیگر شهرستان‌های استان این امکان فراهم می‌شود.

بهی بیان کرد: یکی از اهداف این طرح ایجاد فضای رقابتی برای ارائه بهتر خدمات فیبر نوری در استان است که مخابرات استان نیز قرار است برای توسعه فیبر نوری اقداماتی انجام دهد و در کنار آن شرکت شاتل که یکی از ۱۰ اپراتور ثابت در کشور است این ۶۵ کیلومتر فیبر نوری در شهر بیرجند را اجرا کند و چون این طرح یک طرح شهری است شهرداری می‌تواند شتاب زیادی به این طرح بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.