جاده سبزوار- بردسکن، پرترافیک اما غیراستاندارد و خطرآفرین

جاده ترانزیتی "سبزوار- ششتمد- بردسکن" به علت عرض کم، پیچ و خم زیاد و آسفالت فرسوده و نامناسب به «جاده مرگ» معروف شده است.

جاده ترانزیتی "سبزوار- ششتمد- بردسکن" به علت عرض کم، پیچ و خم زیاد و آسفالت فرسوده و نامناسب به «جاده مرگ» معروف شده است و هر از چند گاه وقوع یک رخداد مرگبار در آن، حادثه دلخراش پیشین را یادآوری می‌کند. این جاده یکی از مسیر‌های ارتباطی خراسان رضوی و کشور است که دوطرفه بودن، وجود پیچ‌های خطرناک در کنار حجم بالای ترافیک، سهم بالایی از تصادفات مرگبار جاده‌ای را نصیب این محور کرده است که برای نمونه تنها ۲ فقره حادثه رانندگی در این مسیر در ماه‌های اخیر جان ۹ نفر از هموطنان را گرفت.

این شاهراه ارتباطی علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشور‌های آسیانه میانه به بنادر جنوبی یک مسیر ترانزیتی و اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

بر مبنای آمار پلیس راه و راهداری به طور میانگین روزانه چهار هزار خودرو سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به مقصد استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور از این مسیر رفت و آمد می‌کنند.
جاده‌ای که سال‌ها بی‌مهری دیده است
جاده راهبردی سبزوار- ششتمد- بردسکن که استان‌های جنوبی را به شمال شرق کشور متصل می‌کند و مسیر عبور پرشمار کامیون‌ها و خودرو‌های سواری و مسافری است، سال‌ها در تخصیص اعتبار مورد بی مهری قرار گرفته است.

یک فرهنگی که به دلیل شغل خود همه روزه در این مسیر رفت و آمد می‌کند،گفت: این مسیر ارتباطی عرض بسیار کمی دارد و محل رفت وآمد تریلی‌ها و خودرو‌های سنگین است.

هادی یگانه افزود: یکی از مشکلات حاد این مسیر ارتباطی، خرابی آسفالت جاده است چنانکه ترمیم و روکش آسفالت تنها در بخش‌هایی از این جاده صورت گرفته است و برای نمونه کیلومتر ۷۰ تا ۹۰ آن از سمت سبزوار به بردسکن، در محدوده شهرستان ششتمد، در وضعیت نامطلوب و بحرانی قرار دارد.

جاده سبزوار- بردسکن

وی با بیان اینکه پای جان هموطنان در میان است، اظهار داشت: یکی از تبعات حوادث جاده ای، بروز خسارت‌های جانی و جسمی و آسیب‌های روحی و روانی جبران ناپذیر پس از آن است که ضرورت دارد راهکار‌های مناسبی برای کاهش حوادث جاده‌ای طراحی و عملیاتی شود.

یگانه افزود: در شرایطی که تعریض و دوبانده کردن جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن نیازمند اعتبارات کلان ملی است، دستگاه‌های متولی می‌توانند در مرحله نخست با تشدید نظارت ها، نصب دوربین‌های کنترل سرعت، ایمن سازی نقاط حادثه خیز آن و افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس، از حجم حوادث این جاده بکاهند.

تعریض و دوبانده کردن جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن نیازمند اعتبارات کلان ملی است

این مسیر ارتباطی در ابتدا با کاربری ارتباط بین ۲ شهر سبزوار و بردسکن ساخته شده بود، اما پس از اتصال این جاده از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استان‌های شرقی و جنوبی نیز بر دوش آن افتاد و اکنون این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شده است که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.

رییس پلیس راه سبزوار گفت: جاده دوطرفه سبزوار- بردسکن با وجود ترانزیتی بودن، کم عرض است و قادر به تحمل این حجم از ترافیک خودرو‌های سنگین نیست.

سرهنگ قاسم نوری افزود: این مسیر دوطرفه نیازمند توجه بیشتری است تا با اصلاح شیب شیروانی، خسارات و صدمات آن هنگام بروز حوادث کمتر شود و نیز اصلاح هندسی، تعریض و روکش آسفالت آن مورد توجه بیشتر راهداری قرار گیرد.

جاده سبزوار- بردسکن، پرترافیک اما غیراستاندارد و خطرآفرین

می‌توان در مرحله نخست با تشدید نظارت ها، نصب دوربین‌های کنترل سرعت، ایمن سازی نقاط حادثه خیز و افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس، از حجم حوادث این جاده کاست

سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، بیشترین تخلفات این مسیر

رییس پلیس راه سبزوار گفت: در کنار همه نابسامانی‌های جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن، یکی از عوامل اصلی بروز حوادث در این مسیر دوطرفه، خطای انسانی شامل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودرو‌ها است.

سرهنگ نوری افزود: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر، توجه رانندگان به توصیه‌های پلیس در کنار تعریض و کاهش نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات جاده‌ای مسیر مورد نظر موثر است.

۲۴۰ ماموریت اورژانس سبزوار برای حوادث جاده بردسکن

زیرساخت‌های حوزه راه در منطقه غرب خراسان رضوی به ویژه مسیر سبزوار- ششتمد- بردسکن ضعیف است، در کنار آن خستگی، سرعت بالا و سبقت‌های غیرمجاز از عوامل اصلی حوادث ترافیکی این مسیر ارتباطی است، که باعث وارد آمدن خسارات مالی و جانی بسیاری به هموطنان می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از مجموع ۳۱ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار چهار پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می‌دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده‌ای این مسیر کاسته شود.

دکتر غلامعباس کافی اظهار داشت: در ۹ ماه نخست امسال ۲۴۰ ماموریت اورژانس مرتبط با حوادث جاده‌ای و ترافیکی مسیر سبزوار - ششتمد - بردسکن بوده است.

وی افزود: در این حوادث ترافیکی ۲۷۰ مصدوم حوادث ترافیکی توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس سبزوار درمان و به بیمارستان منتقل شده اند و ۱۰ مصدوم نیز جان باخته اند، که آمار بالایی است.

ضرورت دوبانده شدن جاده سبزوار- ششتمد - بردسکن

فرماندار شهرستان ششتمد گفت: جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن از مسیر‌های پرخطر و بحرانی در غرب استان خراسان رضوی است که باید عملیات دوبانده شدن این جاده در ردیف طرح‌های اولویت دار قرار گیرد.

حسین ایثارگر با بیان اینکه بار‌ها وضعیت نامطلوب و خطرآفرین این مسیر ارتباطی به مدیران مرتبط استانی و کشوری منعکس شده است، افزود: ساماندهی این مسیر فراتر از توان شهرستان‌های منطقه و نیازمند نگاه و اعتبارات ملی است.

وی اظهار داشت: موضوع بهسازی، تعریض و ساخت باند دوم جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن از توان اعتبارات شهرستانی و استانی خارج است و با توجه به اینکه منافع این جاده شامل شهرستان‌های زیادی می‌شود، باید با همت نمایندگان مجلس در یک اقدام انقلابی، مردمی و جهادی زمینه کاهش تلفات در این مسیر ارتباطی فراهم شود.

فرماندار ششتمد گفت یکی از درخواست‌های مجدانه مردم محروم منطقه، دوبانده شدن و مرمت این جاده به عنوان یکی از مسیر‌های مهم ارتباطی خراسان رضوی و نیز مسیر جنوب به شمال کشور است.

این مسیر باید چهار بانده شود

ضرورت اجرای طرح چهاربانده شدن محور سبزوار- بردسکن، نخستین بار حدود ۶ سال پیش مطرح شد که از آن زمان تاکنون به طور جدی شکل عملیاتی پیدا نکرده است.

جاده سبزوار- بردسکن

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده ترانزیتی سبزوار- بردسکن یکی از راه‌های ارتباطی پرتردد، حادثه خیز و موسوم به "جاده مرگ" است که چهار بانده شدن آن از مطالبات چند دهه‌ای مردم این منطقه است.

بهروز محبی افزود: طی سال‌های گذشته تصادفات مرگباری در جاده سبزوار- بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثه‌خیز، کم عرض بودن مسیر و تردد تریلر و خودرو‌های سنگین رخ داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن که محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است به منظور کاهش آمار تصادفات و تامین سفر‌های ایمن ضروری است.

محبی افزود: از ۲ سال پیش ردیفی اختصاصی برای چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شد، اما آغاز عملیات اجرایی این طرح مبالغ بیشتری را می‌طلبد و با اختصاص ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال مشکلی حل نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.